Po zpoplatněných dálnicích projede průměrně 66 tisíc kamiónů každý den. Dlouhodobá průměrná efektivita výběru mýta, která byla měřena nezávislým auditorem je 99,5 %. Osm měsíců výběru mýta stačilo, aby se státu zaplatila investice do výstavby celého systému. Za prvních šest měsíců letošního roku se získalo na mýtném 5,4 miliardy korun. Stále mám ale pocit, že nám tu chybí Koncepce výběru mýta. Neměl by být k mýtu přijat samostatný zákon, který by nám přesně specifikoval požadavky, jak má mýtný systém pokračovat dál? Protože mýto by mělo plnit jak roli z hlediska fiskálních příjmů, tak roli regulační.
Vyřešit tuto otázku a budoucnost mýta byl jeden z klíčových úkolů pro Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem. Dan Ťok sice přichází neustále s novými variantami řešení, ale myslím si, že těch experimentů už bylo dost. Je potřeba začít situaci řešit okamžitě. Je mi líto, že i poslední tendr na provozovatele a dodavatele mýtného systému byl šit horkou jehlou a nebyly zohledněny všechny názory, poznatky a stanoviska odborné veřejnosti. Stalo se, že vyhrálo politické rozhodnutí. Dokazuje to i varianta technologicky neutrálního řešení, které předložil ministr začátkem ledna 2017 vládě s rozšířením o 900 km. Nově umožní krajům a obcím zavést nulovou sazbu na mýtné na silnicích 1. třídy. Navíc pan ministr dopravy opakovaně přiznal, že rozšiřování mýta se do tendru dostalo jen proto, aby byl znevýhodněn stávající a fungující mikrovlnný systém (již při výstavbě zastaralý) a šanci dostal systém satelitní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV