Ministr Herman: V boji proti bezohledným teroristům se nemáme sami stát teroristy a fanatiky

11.01.2015 15:31 | Zprávy

Zločin, ke kterému došlo ve Francii, se neliší od všech jiných vražd pouze způsobem provedení a počtem obětí. Je to teroristický čin. Nakolik se jedná o zapojení do světové teroristické sítě, přesněji řečeno do některé ze světových teroristických sítí, ještě ukáže další vyšetřování.

Ministr Herman: V boji proti bezohledným teroristům se nemáme sami stát teroristy a fanatiky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr kultury Daniel Herman

V každém případě jsme ohledně událostí ve Francii svědky něčeho, čemu se někdy říká střet civilizací. Zda, to je, či není šťastné označení, ponechme odborníkům. Že mají tyto krvavé násilnosti náboženský podtext, je však jasné každému. Přinejmenším zdůvodnění podobných útoků, nejenom v tomto případě, je víra a náboženství.

Je to skutečně tak, že některé zločiny vycházejí přímo z určitých náboženských idejí, nebo „jenom“ představují deformaci idejí původních? Tím se mohou zabývat religionisté, sociologové a historici. Zdá se ale, že po mnoha letech, přinejmenším od sedmdesátých let minulého století, jsme svědky vzestupu náboženského fanatismu.

Proč tomu tak je? Proč mají věřící nějaké díry, a netýká se to jen jedné víry, třeba islámu, potřebu terorizovat druhé, zabíjet je, zakazovat jim vyznávat jejich vlastní náboženské přesvědčení a dokonce přesouvají tuto činnost do zemí, které nepatří k jejich vlastní kultuře? Nejenom, že svůj život utváří způsobem, který nám přijde cizí, ale pokouší se tento způsob života vnutit i nám.

Násilné sklony mají všechna významná náboženství

Dá se snadno ukázat, že do určité míry násilnému pojetí prosazování víry a obrany víry propadla všechna velká a významná náboženství. Křesťanství, judaismus, islám, dokonce i buddhismus, měly a mají své násilné formy.Pokud jde o zastoupení teroristů, zastávají islámští teroristé smutná první místa. Na světě jsou samozřejmě sta miliony muslimů, kteří se nikdy žádného terorismu nedopustili.Otázka, zda je možný umírněný islám, je akademická. Na světě umírnění muslimové jsou, kdyby nebyli, svět by už nejspíš neexistoval. Zastoupení muslimů v řadách teroristů je ale vysoké a alarmující, protože k pohromě stačí málo lidí.

Pokud jde o zločiny, zločin je třeba nazývat pravým jménem. To, že se ho snažíme pochopit, ještě neznamená, že ho omlouváme. Pochopit a omluvit jsou dvě různé věci. Víme třeba, že z určitého prostředí a za určitých sociálních situací se objevuje vyšší procento zločinců, neznamená to ale ještě, že tito lidé nejsou za své činy odpovědní.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kdu.cz

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Dozvěděla jsem se, že řešíte bezpečnost na školách

Zajímalo by mě, zda řešíte i šikanu mezi dětmi a fakt, že se třeba mladiství dopouští kolikrát i dost vážné trestné činnosti a to i na dospělých - třeba na učitelích, seniorech apod? Měla by se podle vás snížit hranice trestně právní odpovědnosti? A pomohlo by to podle vás vůbec? Kde je podle vás ch...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátor Hraba: Pozvánka k de facto kolonizaci ČR migranty

22:01 Senátor Hraba: Pozvánka k de facto kolonizaci ČR migranty

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zákonu o dostupném bydlení