Ministr Kupka: Sankce jako patřičná hrozba

21.02.2023 23:20 | Zprávy

Projev na 53. schůzi Poslanecké sněmovny 21. února 2023 k návrhu změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Ministr Kupka: Sankce jako patřičná hrozba
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, po šestnácti letech, kdy se bodový systém neměnil, kdy se závažnějším způsobem neměnil ani zákon o silničním provozu, přinášíme změnu, která by na prvním místě měla zajistit větší bezpečí na českých silnicích. Zároveň přinášíme nejenom represivní úpravy, ale přinášíme věci, které řidičům přinášejí větší srozumitelnost celého zákona, větší srozumitelnost pravidel silničního provozu a zároveň důležité novinky, jako je například možnost řídit vozidlo už od sedmnácti let pod dohledem mentora a také řidičák na zkoušku. 

Pojďme velmi stručně představit ten zákon, jeho úpravu. První důležitý bod, zjednodušení bodového systému. Bodový systém se po svém zavedení skutečně osvědčil, platí dnes jako důležitý nástroj pro zvyšování bezpečnosti silničního provozu a to, co přinášíme, je jeho zjednodušení, kdy přinášíme tři pásma. V tuto chvíli jsou všechny přestupky už rozděleny v novém návrhu na dvoubodové, čtyřbodové a šestibodové. Odpadají tedy ty další mezistupně. Platí samozřejmě, že k vybodování bude dál patřit hranice dvanácti bodů, a tím pádem bude fungovat jasně a srozumitelně pravidlo u nejzávažnějších přestupků dvakrát a dost a u těch středně závažných přestupků třikrát a dost.

Další významná změna, kterou v tom zákoně přinášíme, je důraz na to, aby co největší počet přestupků bylo možné postihnout na místě, protože se dlouhodobě ukazuje, že je to efektivnější u těch nejzávažnějších přestupků než stav, kdy je ten postih předmětem až samotného správního řízení, kdy jsou prostě cesty, jak takové řízení oddalovat. Proto se také mění podmínky u těch nejzávažnějších přestupků, bodovaných šesti body.

Spolu s tím měníme také výši pokut. Doposud platil u jednotlivých závažností přestupků jakýsi strop, nově tedy stanovujeme pásma tak, aby u těch jednotlivě různě závažných přestupků tu platilo opravdu i pro policisty i pro řidiče srozumitelné pásmo výše té sankce a také měníme počet těch pásem, počet těch limitů u přímo blokové pokuty z původních sedmi na čtyři a podobně snižujeme i počet těch pásem pro správní řízení.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Proč řešit tituly?

Já bych řekl, že dnes má titul kde kdo a o ničem to nevypovídá, respektive o jeho odbornosti a schopnostech. Snad s výjimkou lékařů, tam bych asi nechtěl, aby mě ošetřoval někdo, kdo o tom nemá páru. Mimochodem dnes je není problém narazit na vysokoškoláka, ale co na lidi, co umí pracovat rukama. Tř...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Pane Rakušane, jste buď nevzdělanec, nebo lhář

8:19 Rajchl (PRO): Pane Rakušane, jste buď nevzdělanec, nebo lhář

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na debatu Víta Rakušana Bez cenzury