Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pravdou je, že snad v každé zemi Evropy, ve které se zaváděla elektronizace a elektronický recept, se toto setkalo s poměrně velmi prudkou reakcí, vždycky negativní, lékařského stavu, to je pravda, nejsme tedy v tomto směru výjimkou.
Dovolil bych si několik poznámek k tomu, co tu zaznělo. K tomu, co říká senátorka Dernerová, že vláda schválila v roce 2016 něco a pak se tam náhle objevil rok 2018. Paní senátorko, ono je to naopak, protože povinná elektronická preskripce, a prošlo to i Senátem, byla schválena v roce 2013 s tím, že bude zavedena k roku 2015. Musím říci, že u schválené strategie elektronizací zdravotnictví, která byla předložena mým předchůdcem, také úplně přesně nechápu, proč se tam najednou objevilo tohle datum. Bylo mi na ministerstvu vysvětlováno, že v roce 2020 by mělo fungovat úplně všechno. Ale budiž, k tomu se nechci moc vyjadřovat.
Chtěl bych se zmínit v podstatě o několika věcech. Nejde opravdu o žádnou revoluci, jde o evoluci. Dneska, když v podstatě vybavenost elektronikou je nutnost, ona totiž jakákoliv ordinace, která není vybavena počítačem, má velký problém, protože data se dneska předávají na pojišťovnu jenom elektronicky. Pokud nějaký lékař nemá počítač, tak data musí evidentně dávat někomu ke zpracování, což je velký průšvih, protože tím za prvé poskytuje velmi citlivá data někomu jinému. Proto argumenty, které říkají, že nevybavenost počítači způsobí to, že člověk nemůže předepisovat, v podstatě opravdu nemohu přijmout právě z toho důvodu, že dnes bez připojení k internetu lékař ani netuší, jak fungují léky, jaké jsou třeba zmiňované interakce, jakým způsobem SÚKL třeba dělá farmakobilanci, prostě proto, že dneska už to publikuje jenom na internetu. Eiselt je dneska k mání pouze a jedině síťově, paní senátorko, jinak není, bohužel, takže k tomu, jak fungují léky, se dostanete opravdu jenom po internetu.
Chtěl bych říci jednu věc. Vím, že ministerstvo je poměrně kritizováno za to, že tato vyhláška opravdu vyšla i ve Sbírce zákonů, tato vyhláška je sice až teď, mám ji tady teď před sebou. Jenom bych chtěl říci, že má v sobě 15 paragrafů, kdy § 1 říká, co vyhláška upravuje, § 15 mluví o účinnosti a důležité jsou v podstatě tři paragrafy, které popisují 13 situací, ve kterých je nutno nebo ve kterých je možno předepsat papírový recept. Všechny tyto situace už visí na webu ministerstva zdravotnictví někdy od září a byly tam popsány. Ale pravdou také je, že legislativně ukotveno je to až teď. Ale pravdou také je, že situací, které v podstatě zahrnují veškeré široké spektrum, kdy je možno předepsat papírový recept, už jsou popsány dlouhodobě.
Tady se mluvilo o problémech, které popisoval pan senátor Plaček, mluví se o nevůli lékařů. Mám nyní za sebou dvě dlouhá sezení na téma elektronický recept. Včera to bylo úplně nečekaně tříhodinové jednání Poslanecké sněmovny a dnes to bylo očekávaně dvouhodinové jednání zdravotního výboru PS, takže mám argument už načtené nebo naposlouchané.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV