Sníží, nebo zmírní množství nadbytečných a zatěžujících povinností, které jim ubírají čas i energii. Schválený materiál navazuje na první a druhý balíček přijaté vládou v předchozích dvou letech a také na Programové prohlášení vlády „zrušit, co je v českém právu zbytečné nebo přestalo dávat smysl: povinnosti, razítka i samotné zákony“.
Zjednodušení procesu při žádosti o průkaz pro osoby se zdravotním handicapem, vrácení pracovnělékařských prohlídek zpět k praktickým lékařům, přezkoumání možnosti snížit požadavky na zdravotní prohlídky pro sportovce u sportovních kroužků nebo třeba konec zatěžujícího papírování, spojeného se stávající povinností pro zaměstnance podepsat souhlas, když chce posílat výplatu od zaměstnavatele na účet. To je pár příkladů z nové sady 29 opatření třetího balíčku na snížení byrokratické zátěže pro podnikatele, firmy i občany. Vládě jej dnes předložil ministr pro legislativu a předseda Legislativní rady vlády Michal Šalomoun.
„Zjednodušit život podnikatelům a živnostníkům a ulevit jim od zbytečného papírování jsme se zavázali v programovém prohlášení vlády. Odbourat zatěžující povinnosti, které ubírají čas i energii, je dlouhodobá a trpělivá mravenčí práce, které se věnuji od svého nástupu do funkce. Vznikly tak postupně už tři antibyrokratické balíčky. Ten nejnovější se soustředí na tzv. samoreportovací povinnosti, které nedávají smysl,“ uvádí ministr Šalomoun.
„Navrhujeme třeba zrušit povinnost písemně ohlašovat příslušným úřadům práce povinný podíl osob se zdravotním postižením pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají více než 50 % těchto osob. Tyto informace o počtech lze totiž získat ze čtvrtletních přehledů, které zaměstnavatelé odevzdávají průběžně. Dále jsme do balíčku zahrnuli možnost, aby zaměstnavatel mohl zaměstnancům zaslat některé pracovněprávní dokumenty elektronicky – třeba mzdový výměr. To odbourá zbytečné papírování a navíc se i významně zrychlí doručení. Do balíčku jsme zařadili rovněž úlevu pro lidi se zdravotním handicapem, aby už nemuseli pro žádost o průkaz TP, ZTP a ZTP/P dodávat fyzickou fotografii. To jim výrazně zjednoduší život, nebudou muset absolvovat cestu k získání fotografie, která je pro řadu z nich velmi náročná. Ročně se jedná o desítky tisíc lidí,“ dodává ministr Šalomoun.
Antibyrokratický balíček I a II
První balíček zhruba dvacítky úlev od byrokratické zátěže vláda schválila 31. srpna 2022. Soubor opatření vznikal ve spolupráci s Hospodářskou komorou, Podnikatelskými odbory, Svazem průmyslu a dopravy, Asociací malých a středních podniků a živnostníků a dalšími subjekty. Další návrhy na snížení byrokracie a papírování vzešly z jednání s jednotlivými ministerstvy. Příslušné resorty na základě usnesení vlády měly připravit legislativní řešení pro popsané situace do konce roku 2022. Následně vznikly návrhy dílčích změn zákonů, které prošly či ještě projdou standardním vládním legislativním procesem, tedy připomínkovým řízením a Legislativní radou vlády a pak Parlamentem.
Druhý balíček vláda schválila 14. června 2023 a obsahuje soubor 23 opatření. Rovněž vznikal na základě debat s podnikatelskými svazy a komorami a některé podněty zaslala i veřejnost.
Jak se uplatňují opatření z balíčků – příklady:
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV