Od ledna 2026 zdraží v Praze jednorázové jízdenky na MHD. Půlhodinová jízdenka se zvedne z 30 na 39 korun (v aplikaci Lítačka na 36 Kč), devadesátiminutová z 40 na 50 korun (v Lítačce za 46 Kč). Zdražení se dotkne i cest mezi Prahou a Středočeským krajem – jednorázové jízdenky podraží až o 30 %, časové zhruba o čtvrtinu. Dlouhodobé kupony v Praze se měnit nebudou. Podle radního pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) jde hlavně o jízdenky, které využívají turisté.
Předseda Pirátů a pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib ale tento krok kritizuje. „Piráti hlasovali PROTI zdražení jednorázových jízdenek MHD v Praze nad jejich náklady, které dnes prosadilo Spolu a STAN. Ti porovnávají cenu jízdného se zahraničními příklady - třeba s Německem. O německé ceně jízdenek v MHD se můžeme bavit, až tady budeme mít německé platy,“ uvedl Hřib na síti X.
Piráti hlasovali PROTI zdražení jednorázových jízdenek MHD v Praze nad jejich náklady, které dnes prosadilo SPOLU a STAN. Ti porovnávají cenu jízdného se zahraničními příklady - třeba s Německem. O německé ceně jízdenek v MHD se můžeme bavit, až tady budeme mít německé platy.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) August 18, 2025
Podle Hřiba není vhodná doba na zdražování už tak drahého života lidí. Nová cena jízdenek se podle něj dostane nad náklady, což je u veřejné služby špatně. „Rychlý výpočet: na MHD dáváme ročně v Praze cca 25mld. a za to si koupíme zhruba 1,2mld jízd. Takže jedna jízda stojí kolem 20 Kč (zaokrouhluji). U cest s jedním přestupem jsou to dvě jízdy, takže nákladová cena je 40kč. Teď jsou jízdenky za 30/40 Kč, ale nově budou nad náklady. U 90min jízdenky byla cena 40 Kč už nyní na úrovni nákladů přestupní cesty (2 jízdy = 2x20 Kč). U 30min jízdenky odpovídala cena 30 Kč jakémusi průměru 1,5 jízdy, protože touto jízdenkou se jezdí s přestupem i bez. Tedy opět byla cena jednorázové jízdenky na úrovni nákladů,“ počítal Hřib.
U 90min jízdenky byla cena 40 Kč už nyní na úrovni nákladů přestupní cesty (2 jízdy = 2x20 Kč). U 30min jízdenky odpovídala cena 30 Kč jakémusi průměru 1,5 jízdy, protože touto jízdenkou se jezdí s přestupem i bez. Tedy opět byla cena jednorázové jízdenky na úrovni nákladů.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) August 18, 2025
„Nejde pouze o zahraniční turisty. Jde i o tuzemské turisty, lidi z okolních regionů, ale i některé místní Pražany. Problém je v tom, že se dostává prodejní cena jednorázové jízdenky nad náklady, což je u veřejné služby velmi zvláštní,“ vysvětlil bývalý primátor Prahy.
Nejde pouze o zahraniční turisty. Jde i o tuzemské turisty, lidi z okolních regionů, ale i některé místní pražany. Problém je v tom, že se dostává prodejní cena jednorázové jízdenky nad náklady, což je u veřejné služby velmi zvláštní.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) August 18, 2025
MUDr. Zdeněk Hřib
Pirátskou kritiku ale koaliční kolegové nechápou a berou ji jako populistickou součást předvolebního boje. Hřibově kritice nerozumí dokonce ani předseda ANO v Praze Ondřej Prokop.
„Dostupný roční kupon za 3650 Kč prosadilo ANO a v současné době jsme zásadně proti jeho zdražení. Jsem rád, že o tomto tématu dnes nebyla vůbec řeč. Zdražení jednorázových lístků Pražany dopravující se denně do práce nijak nezasáhne, a město přitom získá tolik potřebné prostředky na úklid stanic nebo posílení přetížených linek. Více lidí bude také motivováno ke koupi výhodnější roční Lítačky a tím i pravidelnějšímu využívání MHD místo aut. Tedy přesně to, co by mělo být cílem vedení města. Nechápu, proč v otázce jednorázových jízdenek Zdeněk Hřib tak tvrdohlavě bojoval za levné jízdenky, které využívají především zahraniční turisté a občasní návštěvníci Prahy,“ napsal Prokop na síti X.
??Dostupný roční kupon za 3650 Kč prosadilo ANO a v současné době jsme zásadně proti jeho zdražení. Jsem rád, že o tomto tématu dnes nebyla vůbec řeč.
— Ondřej Prokop (@oprokop) August 18, 2025
??Zdražení jednorázových lístků Pražany dopravující se denně do práce nijak nezasáhne, a město přitom získá tolik potřebné…
A stejně to vidí i komentátor Martin Schmarz. „Nechápu, co zrovna Pirátům vadí na zdražení jednorázových jízdenek. 1. motivuje to k nákupu ročního kupónu a ježdění MHD místo autem 2. získají se prostředky (převážně od návštěvníků) k udržení kvalitní a levné přepravy pro rezidenty,“ souhlasí s rozhodnutím pražských radních.
Nechápu, co zrovna Pirátům vadí na zdražení jednorázových jízdenek.
— Martin Schmarcz (@mschmarcz) August 18, 2025
1. motivuje to k nákupu ročního kupónu a ježdění MHD místo autem
2. získají se prostředky (převážně od návštěvníků) k udržení kvalitní a levné přepravy pro rezidenty
Problém je jinde:
1/2https://t.co/8GZyZXh1wK
Problém je ale podle něj ve zdražení jízdenek mimo Prahu. „Je smutné, že pražská koalice s podobným složením jako ta středočeská nevyjednala levnější cesty mezi Prahou a Středočeským krajem. Ten by přitom k tomu měl mít motivaci: mnozí zdejší rezidenti jezdí vydělávat dobré peníze do Prahy a jejich daně nekončí v metropoli, ale zde,“ nastínil Schmarz, že tady udělala vládnoucí koalice v Praze chybu.
Je smutné, že pražská koalice s podobným složením jako ta středočeská nevyjednala levnější cesty mezi Prahou a Středočeským krajem. Ten by přitom k tomu měl mít motivaci: mnozí zdejší rezidenti jezdí vydělávat dobré peníze do Prahy a jejich daně nekončí v metropoli, ale zde.
— Martin Schmarcz (@mschmarcz) August 18, 2025
2/2
Pražský předseda Motoristů Boris Šťastný nesouhlasí ani se zdražováním jízdenek, ale ani s dlouhodobými postoji Pirátů ohledně dopravy v Praze a tak vyzval znesvářené strany, ať toho raději nechají.
„K debatě o zdražení dopravy v Praze, které teď vymyslela koalice Spolu: Už toho fakt nechte. Doprava je služba lidem a má být dostupná všem. Nemá být ani nástrojem jejich šikany a ani snahou o ideologickou převýchovu, jak to chce Zdeněk Hřib,“ uvedl Šťastný.
K debatě o zdražení dopravy v Praze, které teď vymyslela @SpoluKoalice:
— Boris Šťastný (@borisstastny) August 18, 2025
Už toho fakt nechte. Doprava je služba lidem a má být dostupná všem. Nemá být ani nástrojem jejich šikany a ani snahou o ideologickou převýchovu, jak to chce @ZdenekHrib.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič