Ministr Stanjura: Modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení veřejných financí

12.06.2025 15:02 | Monitoring

Projev na 11. schůzi Senátu ČR 12. června 2025 k návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí.

Ministr Stanjura: Modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení veřejných financí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dostáváme se k senátnímu tisku č. 105. Chtěl bych vám představit návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí. Tento návrh Poslanecká sněmovna schválila ve 3. čtení 25. dubna letošního roku a 13. května byl postoupen Senátu ČR.

Musím říct, že tento návrh zákona provázela dlouhá legislativní debata a dlouhá příprava, protože kromě samotného textu zákona vláda schválila i věcný záměr zákona. Poté se připravovalo dlouze paragrafované znění a poté se to poměrně důkladně projednávalo v Poslanecké sněmovně.

Dovolte mi, abych ve stručnosti shrnul hlavní body návrhu, který tento senátní tisk č. 105, možná se i zmíním o senátním tisku č. 106, protože to je vlastně doprovodný zákon a zdůvodnění se prolíná oběma zákony, oběma tisky. Tisk 106 navazuje na senátní tisk 105.

Návrh zákona upravuje kontrolu nakládání s veřejnými prostředky probíhající uvnitř orgánů veřejné správy, upravuje vlastní vnitřní kontrolu příjmů, výdajů a nakládání s majetkem. To je řídicí kontrola. A upravuje také interní audit. Upravuje kompetenci územní samosprávy ke kontrole hospodaření jí zřizovaných příspěvkových organizací. Dále upravuje kompetenci ministerstva financí k auditu státních organizací. To je stávající veřejnosprávní kontrola ministerstva financí. Je to stejný okruh dotčených organizací, pouze změna procesního postupu z kontroly na audit. A dále návrh zákona upravuje kompetenci poskytovatele dotací a orgánů stanovených pravidly EU ke kontrole žadatelů a příjemců o dotace. Zejména řídicí orgány a auditní orgán.

Cílem návrhu tohoto zákona je modernizace, zjednodušení, zefektivnění řízení a kontroly veřejných financí, zvýšení kvality interního auditu, přičemž jasně definujeme práva, povinnosti a procesní postupy.

Dalším cílem návrhu zákona je prosazení přístupu založeného na posouzení rizik od plošných kontrol ke vzorkování. Posílení důrazu na prevenci, hledání a odstraňování systémových příčin nedostatků. Posílení spolupráce mezi kontrolními a auditními orgány. Koordinované plánování kontrol. Systematické omezování duplicity kontrol. Sdílení kontrolních závěrů, jejich využívání při analýze rizik a plánování dalších kontrol. Přebírání kontrolních závěrů tam, kde je to legislativně možné.

Dalším cílem návrhu zákona je snížení administrativní zátěže na straně kontrolovaných osob, ale i státu a územní samosprávy. A zvýšení míry ochrany veřejných prostředků při zachování či snížení stávajících nákladů na systém.

Stejně jako v předchozím tisku, pokud bude zájem o podrobnější komentář či vysvětlení některých částí zákona, tak jsem určitě připraven. Děkuji za možnost mít úvodní slovo k senátnímu tisku č. 105.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Na stupnici od 1 do 10 jak závažná je podle vás celá kauza?

Přijde mi, že ji všichni v ODS - v čele s premiérem, který se ještě chlubí, jak stát získal peníze, zlehčujete, možná to je tím, že budou volby, ale nemyslíte, že to jak se k ní stavíte vám ve finále může uškodit i víc, než co Blažek udělal? Fakt myslíte, že mimořádná schůze není na místě, a že jde ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 7 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Prezident nemá co „diktovat“ stranám ani voličům

15:02 Dostál (Stačilo!): Prezident nemá co „diktovat“ stranám ani voličům

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke slovům prezidenta o mžné povolební situaci a jak n…