Nejezchleb (KSČM): Inspirujme se slovenskou dopravní politikou

26.02.2015 11:44

Novinku chválí i někteří kritici dosavadního Ficova železničního balíčku. Zavedení větších slev pro pravidelné cestující je správný nástroj k zatraktivnění železnice.

Nejezchleb (KSČM): Inspirujme se slovenskou dopravní politikou
Foto: KSČM
Popisek: Radek Nejezchleb

Naši slovenští sousedé nás zase jednou předběhli. Od 17. listopadu 2014 zavedli zdarma cestování po železnici ve vnitrostátních vlacích ve 2. třídě. Týká se to široké škály obyvatel: dětí do 15 let, žáků a studentů denního studia do 26 let, starobních důchodců nad 62 let, předčasných penzistů, příjemců důchodů invalidních, vdovských a sirotčích. Slevu lze uplatnit jak u státního dopravce Železniční společnost Slovensko (ZSSK), tak u soukromého přepravce RegioJet. Celkem jde zhruba o 2,5 milionu obyvatel, jež mohou ve vlacích cestovat bezplatně. Zdarma mohou vlaky v SR využívat i stejné kategorie cestujících ze zemí EU. Premiér Robert Fico uvedl, že vláda chce tímto krokem více vytížit železniční dopravu ve SR a vytěsnit auta a autobusy. Státní přepravce přidal od nového jízdního řádu 14. prosince 2014 více jak 100 nových vlakových spojení, čímž vlaky najedou navíc 1,5 mil. kilometrů ročně.

Ve SR se slevy dočkali i zaměstnanci, kteří dojíždějí vlakem za prací. Náklady na nový balíček slev se prý zaplatí z peněz, jež železnice získají po zvýšení zájmu lidí o cestování vlaky. Vláda nadto odsouhlasila plán, který umožnil lidem pravidelně dojíždět za prací pouze za polovic, dosud byla sleva 30 procentní. Poloviční slevy platí od 1. února. Podle ZSSK jsou vhodné pro lidi, kteří cestují vlakem denně či obden. Měsíční či týdenní lístky využívá kolem 11 procent ze zhruba 45 mil. lidí, které státní železnice ročně přepraví. Vláda počítá s tím, že poloviční slevy tento zájem ještě výrazně zvýší.

Tomu říkám jednoduchý a sociálně potřebný způsob podpory železnice. Novinku chválí i někteří kritici dosavadního Ficova železničního balíčku. Zavedení větších slev pro pravidelné cestující je správný nástroj k zatraktivnění železnice. Celkový účet za Ficovy slevy stále není jasný. Vláda vloni na podzim odhadla náklady na minimálně 13 mil. eur ročně. Údaj přitom nezohledňuje výpadky tržeb ani náklady na nové zaměstnance. Ministerstvo dopravy však trvá na původních odhadech.

Nad oněmi kroky Ficova levicového kabinetu nelze jinak než si povzdechnout. Řešení, jež není nikterak složité, pomůže finančně mnoha lidem. Domnívám se, že česká vláda, pasující se do spektra středo-levicového, by si měla od bratrů Slováků vzít příklad. Anebo že by naše vláda stále brala železnici za popelku, kterou porazí stále sílící lobby dopravců v silniční dopravě? Stát by měl mít enormní zájem o prosazování dopravy na železnici, nejen kvůli její ekologičnosti, ale též proto, že je majitelem ČD a.s.. A právě ze dvou zmíněných důvodů je železniční doprava prioritou KSČM. V rámci dopravní obslužnosti by měla být dopravou klíčovou. To by mělo platit i v jednotlivých integrovaných dopravních systémech v krajích, kde by měla být páteřní právě doprava železniční. Slovenský příklad nám ukazuje, že cesta zde je. A není nikterak složitá!

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: KSČM

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): Právě to odpolitizování státní správy bylo ze služebního zákona vyjmuto

23:08 Mračková Vildumetzová (ANO): Právě to odpolitizování státní správy bylo ze služebního zákona vyjmuto

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 23. května 2024 k zákonu o státní službě