Pekarová Adamová (TOP 09): Důvodů, proč lidé potřebují ČR opustit, je víc

21.04.2020 16:01

Projev na 45. schůzi Poslanecké sněmovny 21. dubna 2020 k omezení přeshraničního pohybu občanů ČR v době nouzového stavu

Pekarová Adamová (TOP 09): Důvodů, proč lidé potřebují ČR opustit, je víc
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová

Vážené dámy, vážení pánové,

chtěla bych vás požádat o zařazení dvou nových bodů a předřazení jednoho bodu, který na programu již zařazen máme.

Dovolím si začít tím, co považuji za současné situace jako klíčový bod a tedy věc, kterou bychom měli projednat ještě během dneška. Navrhnu, abychom projednali tuto věc jako hned první bod během dnešního jednání. A tento mimořádný bod jsem si dovolila nazvat Omezení přeshraničního pohybu občanů ČR v době nouzového stavu.

Co mě vede k předložení této matérie je asi zřejmé. Vláda rozhodla svým usnesením z poloviny března, že omezí nejenom možnosti přicestování do ČR, ale i možnosti vycestování z ČR pro občany ČR. Tento zásadní zásah do lidských práv, do práv našich občanů a jejich svobod, je dle mnohých odborníků na ústavní právo porušením Ústavy a Listiny základních práv a svobod. Protože by nemělo docházet ani v době nouzového stavu, ani v době, kterou teď prožíváme a která je pro všechny z nás, pro občany nelehká, k tomu, abychom nectili Ústavu a Listinu základních práv a svobod, tak si myslím, že je na místě, aby toto opatření vlády bylo co nejdříve zrušeno a také abychom my jako poslanci měli možnost se k této věci vyjádřit.

Vláda postupně od té doby přijala několik konkrétních drobných výjimek, při kterých umožňuje českým občanům opustit naši zem. Nicméně těch životních situací, těch důvodů, proč lidé mohou potřebovat ČR opustit, je více než tyto výjimky. A samozřejmě tady nejde o cesty za rekreací. A také si samozřejmě uvědomujeme, že mnohé země stejně jako my také mají přísné podmínky pro to vůbec vstoupit na jejich území.

Ale i při vědomí těchto konkrétních souvislostí je podle mého názoru nezbytné, abychom zasahovali jenom v té míře do práv českých občanů, v jaké je to skutečně odůvodnitelné a v jaké je to i poté, co jsou ta opatření zavedena a vyhodnocována, nezbytné udržet. A tady vnímáme nutnost odpovědět i na celou řadu otázek. A jednou z těch všech požadavků, které bych si dovolila pak v usnesení, pokud bude tedy tento bod projednán, navrhnout je, že bychom od prvního místopředsedy vlády a ministra vnitra měli znát i informace o tom, jak průběžně vláda vyhodnotila právě tato opatření, protože to jí ukládají usnesení z 15. března číslo 221 a usnesení z 1. dubna číslo 370. Myslím, že tyto informace bychom měli mít k dispozici, jak byla tato opatření konkrétně vyhodnocena a jak se projevila na současné situaci.

Další z těch návrhů, které bych měla, toto je tedy první a týká se omezení přeshraničního pohybu občanů ČR v době nouzového stavu.

Další bod, který si dovoluji na dnešním jednání nebo na tomto jednání navrhnout, je pod názvem Informace vlády o postupu v případě, v přípravě, pardon, zavedení tak zvané chytré karantény. Dovolím si, aby tento bod byl, byla možná na něj příprava ze strany vlády tak, aby byl až jako v zítřejší, na zítřejším jednání jako první bod, aby ty informace mohly být, podklady mohly být úplné.

Systém chytré karantény má za pomoci digitálních technologií u každého nakaženého vytvořit tak zvanou paměťovou mapu, kde se pohyboval, s kým vším se za posledních pět dní setkal. Jelikož se jedná o trasování občanů na základě využití soukromých údajů, ke kterým budou mít mimo stát přístup i soukromé firmy, měla by v tomto směru být vláda maximálně transparentní a otevřená nejen vůči Poslanecké sněmovně, která plní kontrolní funkci, ale především vůči občanům ČR.

Anketa

Byl Mirek Topolánek dobrý politik?

3%
97%
hlasovalo: 26989 lidí

Zřízení Komise pro dohled nad chytrou karanténou vládní strany odmítly. Byl tady návrh na naší poslední schůzi, který tady přednesl pan předseda Rakušan. I tak ale zůstává povinností vlády nás o aktuálním vývoji informovat. Dne 30. března začal projekt chytré karantény testovat Jihomoravský kraj, později se připojily Moravskoslezský kraj a Středočeský.

Na základy mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví z konce minulého týdne se měla chytrá karanténa rozšířit do všech krajů už včera. Předpokládám, že k tomuto rozhodnutí předcházel sběr a analýza dat a vyhodnocení těch pilotních fází projektu v pilotních krajích.

Žádám proto o zařazení tohoto bodu, ve kterém by nás vláda v první řadě seznámila s výsledky pilotní fáze chytré karantény. Kolik lidí se do projektu zapojilo, kolik lidí bylo na základě tohoto nástroje testováno, kolik lidí bylo díky chytré karanténě objeveno nebo kolik nových případů bylo identifikováno. Jaké jsou tedy závěry a hlavně další postup.

Dále by nás vláda měla informovat i o tom, jak byla pilotní fáze vyhodnocena po technické stránce, jak přistupují lidé k dobrovolnému sdílení těchto dat, kolik lidí odmítlo data sdílet a v neposlední řadě jaké všechny státní i nestátní instituce mají k datům přístup. Jak je s nimi nakládáno a jak s nimi bude naloženo i do budoucna.

V neposlední řadě bych ráda, abychom slyšeli od vlády, jaký je další postup v přípravě chytré karantény. Už zmíněné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví například zcela vynechává otázku používání paměťových map z dat mobilních operátorů a platebních karet. Počítá vláda stále se zapojením digitálních technologií a aplikací pro sběr dat pro chytrou karanténu? Jaký je další plán, respektive časový harmonogram pro uvedení tohoto nástroje do praxe?

Myslím, že máme mnoho otázek a je relevantní na ně žádat i odpovědi. V médiích jsou zatím jenom kusé informace. Proto vás prosím o to, abychom tento bod zařadili a věnovali se mu, myslím, že nejde o žádné politikum, že jde opravdu o snahu vědět více a být v této citlivé věci, která může být mnohými vnímána jako velký zásah do soukromí a také ji tak vnímám, tak abychom opravdu ty různé obavy, které panují, mohli rozptýlit.

To by byl tedy bod na zítřejší jednání jako první bod. A poslední moje žádost je o sněmovní tisk, který je v prvním čtení, je to sněmovní tisk č. 536, je to zákon o volbách do Parlamentu ČR. To konkrétně návrh zákona, který společně s dalšími poslanci předkládám a týká se zavedení tzv. korespondenční volby. Myslím si, že tato situace všechny nás konfrontuje s celou řadou nových životních výzev, a jednou z nich je i ta, jak umožnit občanům možnost hlasovat ve volbách, ale třeba právě formou, která co nejméně ohrožuje jejich zdraví v případě, že ta situace bude pokračovat, tak to bude aktuální už brzy, už na podzim.

Čekají nás volby do Senátu a do krajů. A myslím, že je vhodné, abychom ještě právě do těchto voleb stihli připravit korespondenční hlasování. Vím, že Ministerstvo vnitra pracuje na novelizaci celé řady zákonů právě souvisejících s volbami a teď je ideální čas, tedy postoupit dál, a uvést je v praxi. Ale takto, jak je připravuje, tak obsahují tolik změn, že se obávám, že budou vzbuzovat velkou diskuzi, a ta diskuze nás od zavedení právě té klíčové možnosti distančního hlasování oddálí, a nestihneme v tu chvíli hlavně tohle zavést do praxe. Proto si myslím, že návrh, který jsme předložili, a který se tedy týká voleb ale do parlamentu, tak by mohl posloužit jako skvělý nosič pro změnu právě volebního systému a umožnění korespondenční volby, jako tedy připravený, prodiskutovaný v rámci tedy úředníků na ministerstvech, ale připravený natolik, že už stačí pozměňovacím návrhem, který by určitě byl komplexní - jsem si toho vědoma, ale pozměňovacím návrhem zavést i možnost pro české občany na území České republiky hlasování touto formou.

A to i právě ve volbách, které nás budou čekat letos na podzim. Vím, že to je velmi ambiciózní cíl, co se týče času, ale věřím tomu, že jsme schopni se s tím popasovat, ale je právě nutné začít co nejdříve. A to bych chtěla docílit právě předřazením bodu, a proto si dovolím tento tisk - já ještě opakuji, je to číslo 536, nechat zařadit na tento týden, v pátek jako první bod, abychom mohli posunout zákon do druhého čtení, aby mohl být velice rychle připraven velký komplexní pozměňovací návrh, který nás přiblíží této formě hlasování. Ve většině evropských zemí už dávno funguje. Ve většině zemí je bez problémů. A nevidím důvod, proč by Česká republika nemohla svým občanům konečně umožnit vykonávat jejich základní právo občanské, tedy volební právo i touto formou.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Klán (KSČM): Za Langšádlovou je tak "obrovský kus práce", že už nemá co dělat a končí

4:31 Klán (KSČM): Za Langšádlovou je tak "obrovský kus práce", že už nemá co dělat a končí

Jeden z největších mozků současné vlády a světové vědy, bývalá šéfka penzionu, absolventka zkrachova…