Pivoňka Vaňková (STAN): Příspěvky na auto by pro lidi na vozíčku neměly být překážkou

20.06.2022 6:37 | Komentář

Potkávat se s lidmi a řešit jejich problémy vnímám jako jeden z nejdůležitějších úkolů poslankyň a poslanců.

Pivoňka Vaňková (STAN): Příspěvky na auto by pro lidi na vozíčku neměly být překážkou
Foto: STAN
Popisek: Pavla Pivoňka Vaňková

V květnu jsem se v Nové Pace setkala s panem Fučíkem, který vede organizaci Za život bez bariér. Jde o člověka s neskutečným “drajvem”, který usiluje o to, aby lidé s postižením mohli žít normálně. Aby mohli pracovat, vzdělávat se, bavit se ve společnosti. Pro většinu z nás to zní jako samozřejmost, ale lidé s hendikepem musí každý den překonávat spoustu překážek. Jednou z nich je třeba doprava a s ní spojený nákup automobilu.

Na rozdíl od většiny společnosti nemohou lidé na vozíku řídit klasické auto, potřebují ho upravit - ať už jde o speciální pedály nebo upravený vjezd, aby mohl člověk na elektrickém vozíku řídit přímo z něj. Stát jim v tomto ohledu pomáhá, konkrétně skrze tzv. příspěvek na zvláštní pomůcku. Lidé s hendikepem mohou dostat jednak peníze na pořízení vozu (podle finanční situace žadatele jde minimálně o 100 tisíc Kč, maximálně pak o 200 tisíc Kč), požádat mohou také o dotaci na jeho úpravu, a to až do výše 350 tisíc Kč.

Pro řadu handicapovaných je ale nejlepším řešením pořízení automobilu, který už speciálně upravený je. Problémem je, že takové vozy vyrábí jen několik málo zahraničních firem, takže se na ně dlouho čeká. Navíc jsou dost drahé - stojí vyšší statisíce korun, některé pak milion až dva. Našetřit si na ně plnou částku je tedy často skoro nereálné… A když už hendikepovaní překonají překážky s vysokou cenou i špatnou dostupností, čeká je další - nastavení systému příspěvků.

Lidé, kterým se podaří upravený vůz sehnat, totiž v současnosti mají nárok pouze na jeden příspěvek. Mohou získat buď ten na pořízení auta, nebo na jeho úpravu. Řešení se přitom nabízí: v případě koupě už upraveného auta obě dotace zkrátka sloučit.

Pan Fučík řadu let usiluje o nápravu, setkává se s politiky, snaží se o problému mluvit. Do nynějška bezvýsledně. Jeho kuráž se pro mě stala inspirací. I proto jsem připravila návrh zákona, který by situaci napravil. Řešit ho budu s Ministerstvem práce a sociálních věcí. Protože lidé s hendikepem už mají překážek dost i tak. A příspěvky na auto by k nim rozhodně patřit neměly.

Pavla Pivoňka Vaňková

Zdroj.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Helebrant (ANO): Jsem jednoznačně proti a tento návrh nepodpořím

23:08 Helebrant (ANO): Jsem jednoznačně proti a tento návrh nepodpořím

Projev na 102. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 10. května 2024 k zákonu o korespondenční volbě