Já bych mu nyní rád jeho slova připomenul, protože před pár dny Poslanecká sněmovna pustila do druhého čtení návrh zákona, který umožní vznik tzv. dětských skupin, do nichž by mohli rodiče umísťovat děti v předškolním věku. Jednalo by se o jakýsi doplněk současných mateřských škol, avšak s rozdílnými nároky na odbornost personálu, hygienické podmínky a též vzdělávání dětí.
Jako kantor, který se celý život školstvím a vzděláváním mládeže nejen zabýval, ale aktivně se v něm téměř čtvrtstoletí pohyboval, vnímám tento krok jako další ránu českému vzdělávacímu systému. Mateřská škola představuje totiž v českém vzdělávání z hlediska institucionálního své nezastupitelné místo. Má dítě od útlého věku připravit na osvojení si základních úkonů pro život i další vzdělávání. Proto také v mateřinkách učí lidé na tuto práci odborně připraveni. Nikoliv jen „hlídači“, kteří mají jejich funkci nahradit v případě dětských skupin.
Zajímalo by mne, jak se základní školy poperou s tím, když do prvních ročníků nastoupí děti, mezi nimiž budou ještě větší rozdíly ve znalostech a sociálních návycích než dosud. Nemluvě o tom, že stát se vzdává části předškolního vzdělávání a vzniká zde prostor pro rozčlenění tohoto sektoru, což by umožnilo jeho privatizaci. Na tu by nedoplatil nikdo jiný než řadový občan. Neochuzujme proto dítě o jeho práva a požadujme, aby mohlo být umístěno v mateřské škole. Vždyť odpovídající bezplatné vzdělávání je povinností státu. A za to si jej také platíme!
Ivo Pojezný, poslanec, člen Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
autor: kscm.cz