Premiér Sobotka: Vláda plní program a vrací českému stavebnictví jeho sílu

07.02.2015 18:30 | Zprávy

Předseda vlády Bohuslav Sobotka se v pátek 6. února 2015 zúčastnil zahájení VII. sjezdu Odborového svazu Stavba ČR, kde ve svém projevu připomněl dosavadní kroky nové koaliční vlády, který se snaží posílit hospodářství a sektor českého stavebnictví.

Premiér Sobotka: Vláda plní program a vrací českému stavebnictví jeho sílu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Bohuslav Sobotka

Premiér také zdůraznil nutnost pokračovat v důsledném plnění vládního programu a obnovení schopnosti státu stavět. Kromě předsedy vlády vystoupili s projevem například předseda Senátu Milan Štěch, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula nebo viceprezident Evropské federace pracovníků ve stavebnictví a dřevoprůmyslu Zbygniew Janowski.

Projev předsedy vlády Bohuslava Sobotky na VII. sjezdu OS Stavba

Chtěl bych především poděkovat za pozvání na sjezd vašeho odborového svazu, a když už jsem dnes tady, tak mi dovolte, abych řekl pár slov k zaměření a činnosti současné české vlády. Když jsme se rozhodli vytvořit současnou vládní koalici, tak jsme se domluvili na programu, který by měl směřovat k naplnění tří hlavních cílů. Prvním cílem by měla být podpora hospodářského růstu, druhým posílení sociální soudržnosti ve společnosti a tím třetím cílem zajištění bezpečnosti.

Proč podpora hospodářské růstu? V minulých letech to nebyla v žádném případě samozřejmost. Jako Česká republika jsme byli v zajetí hospodářské politiky, která kladla důraz na plošné rozpočtové škrty, na výši deficitu veřejných rozpočtů, ale absolutně se nezabývala parametrem zaměstnanosti, parametrem hospodářského růstu a řada kroků, které naše vlády v minulých letech realizovaly, šla proti zaměstnanosti. Byli jsme jedna z mála zemí, která několik let ve středu Evropy vězela v pásmu hospodářské stagnace, zatímco naši sousedé rostli. Proto jsme se rozhodli, že využijeme všechny možnosti, které vláda má a že jich má celou řadu. Není pravda, že vláda nemá vliv na ekonomiku, že nemůže udělat nic s hospodářským růstem, že nemůže udělat nic se zaměstnaností. Rozhodli jsme se, že budeme postupovat aktivně a využijeme všechny nástroje k tomu, abychom podpořili investice a růst ekonomiky.

Pokládám za strašně důležité to, že se zaměřujeme na otázku čerpání evropských fondů. Jde nejenom o to, abychom se rychle připravili na nové evropské fondy, ale ještě stále máme prostor k tomu, abychom ztratili co nejméně z fondů minulých. Bohužel je škoda, že když byl na to ještě čas, se neudělala realokace finančních prostředků v evropských fondech a nepřesunuly se peníze z projektů a programů, kde je evidentní, že prostředky nedočerpáme, do oblastí, kde je šance finanční zdroje efektivně a smysluplně utratit. V tuto chvíli zachraňujeme, co se dá, v řadě případů zachraňujeme nezachranitelné. Loni to vypadalo, že přijdeme zhruba o 21 miliard korun z fondu Evropské unie, nakonec se nám to podařilo stáhnout na devět miliard a podobný boj povedeme i v letošním roce. To, co pokládám za ještě důležitější, je, abychom už v letošním roce začali čerpat z nových evropských fondů. Abychom prošli houštinou byrokracie, splnili všechny podmínky, na které se minulé vlády, bohužel to musím říci, vykašlaly, dohnali všechny legislativní dluhy, včetně zákona o státní službě a zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, a zahájili v letošním roce čerpání z nových evropských fondů. Tohle jsou peníze, které mohou reálně ekonomiku povzbudit, které mohou posílit investice do zaměstnanosti, jsou to prostředky, které získáváme v rámci našeho členství v Evropské unii a je hrozná chyba, že jsme je nedokázali masivněji a efektivněji využít. Naše vláda tuhle chybu opakovat nechce, opakovat nebude, a proto se snažíme, aby to šlo velmi rychle.

To, co je důležité, a teď se vracím do oblasti, ve které se pohybujete a pracujete, je potřeba obnovit schopnost státu něco v naší zemi vůbec postavit. Je to triviální, ale bohužel je to tak. Stát, jak procházel v minulých letech rozkladem, schopnost stavět postupně ztratil. Když jsme přišli do vlády, tak jsme zjistili, že nikdo neprodává pozemky pod budoucími silnicemi a dálnicemi a že Ředitelství silnic a dálnic dělá jedinou věc – eviduje počty občanů na žaloby na vyvlastnění. Stovky návrhů na žaloby na vyvlastnění. Takovýmto způsobem přeci stát fungovat nemůže. Dokážete si představit, jak dlouho bychom připravovali výstavbu D11 nebo R35, kdybychom se se všemi občany soudili? Byl to důsledek toho, že Nečasova vláda snížila výkupní ceny pod pozemky na úroveň, za kterou už je nikdo prodávat nechtěl. První krok, který jsme udělali, abychom vůbec rozjeli přípravu dopravních staveb, bylo, že jsme tento špatný zákon změnili. První reakce a první ohlasy z posledních měsíců letošního roku ukazují, že lidé opět začali státu věřit a začali státu pozemky prodávat. Zrychlila se příprava, zrychlily se výkupy na trasách klíčových komunikací, a to je efekt toho, že jsme včas změnili zákon. Když mluvím o obnovení schopnosti stavět, tak se to týká také veřejných zakázek. Patříme mezi země, kde se soutěží strašně dlouho a prodlužuje se schopnost státu vůbec investovat reálné peníze do ekonomiky. Proto jedna z prvních věcí, které jsme loni udělali, byla novela zákona o zadávání veřejných zakázek, kde jsme se pokusili odstranit alespoň ty největší chyby a největší nesmysly, které tam byly. Samozřejmě, že si s novelami nevystačíme. Chystáme letos zásadní změnu, která ovlivní investiční výstavbu, a to je snaha sjednotit územní řízení, stavební řízení, povolování EIA do jednoho správního procesu, na jehož konci bude jedno integrované povolení. Ministerstvo pro místní rozvoj má letos předložit tento konkrétní návrh zákona. Stejně tak chystáme nový zákon o zadávání veřejných zakázek, kde budeme reagovat na evropskou legislativu, a znovu doufám, že to bude zákon, který udrží vysokou míru transparentnosti, to znamená neumožní, aby se veřejné zakázky obcházely, aby se tady kradlo, ale současně to musí být zákon, podle kterého bude možné v reálném čase veřejné zakázky transparentně a objektivně vysoutěžit. Když mluvím o obnovení schopnosti státu stavět, tak jde také o to, aby byly konsolidované státní instituce. Nejenom Ministerstvo dopravy, ale také Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční a dopravní cesty, protože to jsou velcí zadavatelé. Tady je potřeba, aby nový ministr dopravy věnoval velké množství energie, aby ŘSD skutečně fungovalo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

Sobotka , stavebnictví , vláda

autor: Vlada.cz

Ing. Viktor Vojtko, Ph.D. byl položen dotaz

Vy pořád řešíte jen nějakou regulaci obsahu na internetu

Ale řešíte problém i z opačného úhlu, kdy se nejen z internetu vytrácí svoboda slova a názoru? Mě přijde, že se dnes už nahlas nesmí říci, co si opravdu myslíte. Nemyslím nezákonné věci, ale prostě svůj názor, který třeba zrovna vaše vláda nebo většinová společnost neuznává. To ale pak přeci není žá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory

23:00 Ministr Kupka: Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory

Od července 2025 se prodlužuje platnost evidenční kontroly v ČR na dva roky. Uspoří to čas i peníze …