Ransdorf (KSČM): O kanálu Dunaj-Odra-Labe jinak

10.04.2014 8:40 | Zprávy

Řada dnešních novinářů a politiků se ráda posmívá Zemanovi kvůli jeho prosazování průplavu Dunaj-Odra-Labe. Já mezi ně nepatřím, dokonce si myslím, že je užitečné o této myšlence diskutovat a že není vůbec hodna posměchu.

Ransdorf (KSČM): O kanálu Dunaj-Odra-Labe jinak
Foto: Archiv MR
Popisek: Miloslav Ransdorf

Už je to hodně let, kdy jsem pročetl se zájmem knihu Jana Antonína Bati (1898-1965) Budujme stát pro 40 000 000 lidí (vyšla začátkem května 1937 ve zlínském nakladatelství Tisk). Připomínám, že tehdejší Československo mělo 15 milionů obyvatel, industrializovaný pouze západ republiky, mizernou infrastrukturu a o hospodářské a kulturní jednotě se nedalo mluvit. Baťa ale vytyčil smělý cíl, abychom byli v Evropě prvními kulturně, ekonomicky, prosperitou i spokojeností lidí. Aby byl tento cíl dosažitelný, bylo podle něj nutné nejdřív vybudovat efektivní a výkonné dopravní spojení všech částí republiky, jež by následně umožnilo spojení s okolním světem. To považoval za klíčovou podmínku. Baťovy názory na úlohu propojeného systému silniční přepravy, železnice, letecké dopravy a vodních cest byly moderní a pokrokové. Součástí jeho velkorysé vize byl průplav Dunaj-Odra-Labe.

Jan Antonín Baťa se přátelil s Edvardem Benešem. Oba dva, politik a podnikatel, společně debatovali o plánu přebudovat republiku tak, aby definitivně vybředla z krize, která u nás byla skutečně hluboká a vleklá. O Benešových plánech na přebudování republiky se ví a mluví málo. Nicméně existovaly a Baťa nebyl jediný podnikatel, s nímž o těchto věcech diskutoval.

Tehdejší prezident Beneš dokázal najít cestu k českému podnikatelskému sektoru a získat jej pro svou vizi. Bohužel Mnichov jeho představy znemožnil a po válce byl návrat k této koncepci možný jen částečně. Nynější prezident Zeman se sice snaží, ale zatím podobnou vazbu nemá. A Babiš, přestože je šikovný podnikatel, není nový Baťa. V Baťových závodech se už před Janem Antonínem rodily nové, progresivní metody řízení, z nichž některé měly náskok před světovou špičkou. Ani Zeman, ani Babiš nemají podobný komplexní plán na posunutí státu vpřed. Baťova kniha dnes může někoho vést k ironickému pousmání nad některými naivními nápady, ale jako celek zaslouží respekt. Kanál Dunaj-Odra-Labe není u Bati jen osamělá idea, ale součást uceleného plánu výstavby státu. Zemanovi není třeba se smát, naopak je potřebné mu pomoci, aby mohl jít uvedenou cestou- vyvolat diskusi o komplexním přebudování země, která dlouhá léta přešlapuje na místě a ztrácí své pozice.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Miloslav Ransdorf

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Hlasování

Vážený pane doktore, z medií vyplývá, že jste v EU Parlamentu hlasoval pro "Chat Control", tedy další ze stupínků směrem k omezování svobody slova. Těžko to obhajovat. Velmi mě proto překvapilo, že jste údajně svůj hlas připojil. Můžete prosím vysvětlit tento svůj postoj. Chtěl bych věřit alespoň čá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Vlajku na muzeum? Neotravujte vaším minoritním servilním kňučením

22:14 Rajchl (PRO): Vlajku na muzeum? Neotravujte vaším minoritním servilním kňučením

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demonstraci za opětovné vyvěšení ukrajinské vlajky …