Rozvoral (SPD): Je ostudné, že se rozvolňují opatření, otvírají obchody, ale většina škol zůstává zavřených

23.04.2021 16:53 | Zprávy

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny dne 23. 4. 2021 k bodu Informace vlády o podmínkách vstupu do škol

Rozvoral (SPD): Je ostudné, že se rozvolňují opatření, otvírají obchody, ale většina škol zůstává zavřených
Foto: archiv
Popisek: Radek Rozvoral, SPD

Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi krátce vystoupit k projednávanému bodu - Podmínky vstupu dětí do škol. Hnutí SPD v této otázce zastává jasné stanovisko, které má tuto podobu. Všichni žáci a studenti se musí vrátit do škol bez jakýchkoli dalších podmínek. Apeluji tím na všechny přítomné poslance, na naši vládu a na premiéra této republiky Andreje Babiše. Otevřete našim dětem znovu školy. Je ostudné, pokud se rozvolňují opatření, otvírají obchody, ale většina škol zůstává zavřených.

V porovnání s ostatními evropskými zeměmi, které též musely čelit a ještě se stále vypořádávají s následky koronavirové pandemie, má Česká republika nejdéle zavřené školy. Za poslední rok byly školy plně otevřené pouze 10 týdnů a například vysoké školy se neotevřely vůbec. Výuka dětí tak byla realizována pouze on-line formou, což pro většinu žáků nebylo přínosné. Pro žáky všech typů středních škol a učilišť nebyla v této době zajištěna adekvátní praktická výuka, která je pro výkon jejich budoucí profese velmi důležitá. Distanční výuka na většině vysokých škol neobsahovala potřebnou kvalitu, a studenti tak absolvovali celé dva semestry, tedy celý akademický rok 2020 až 2021 on-line výukou, a to včetně zkoušek a zápočtů. Vysoké školy tak pevně doufají, že už obhajoby bakalářských a diplomových prací, které jsou plánovány od května, a následné závěrečné zkoušky proběhnou ve standardním režimu, pouze za dodržení hygienických opatření.

Absence sociálních kontaktů se také negativně projevuje na psychice dětí, které jsou zavřené doma u počítačů v kruhu svých nejbližších a se svými kamarády udržují komunikaci pouze formou počítačů a mobilních telefonů. Velkou psychickou zátěž tato situace znamenala i pro ty rodiče, kteří museli zůstat se svými dětmi doma.

Celý tento výjimečný stav provázený beznadějí a bezmocí byl navíc negativně umocněn prezentovanými opatřeními jednotlivými ministry, kteří na základě vyhodnocení pandemické situace vždy stanovili další postup, který se v krátké době několikrát změnil. V rámci Ministerstva školství jsme celou řadu takovýchto rozhodnutí slyšeli i od ministra Roberta Plagy. Jak se v té době asi cítili ředitelé a provozovatelé všech typů školských zařízení, kteří se snažili vždy mít vše připravené na to, aby mohli vzdělávací instituce otevřít a nakonec k tomu nedošlo? V poslední době řešený problém zajištění testování žáků i ostatních pracovníků, zabezpečujících chod těchto institucí, výsledky testování poukázaly na skutečnost, že školy jsou mnohem menším rizikem než pracoviště.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mír

Dobrý den, myslíte si, že je reálné, že válka skončí mírem a Ukrajina nepřijde o žádnou část svého území? Bylo by to tak správně, ale není to nereálné?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šimek (KDU-ČSL): Peníze se zase rozdělují na dvě hromádky

19:05 Šimek (KDU-ČSL): Peníze se zase rozdělují na dvě hromádky

Projev na 12. schůzi Senátu 3. července 2025 k školskému zákonu