SZ: Na letiště tramvají nebo vlakem?

13.01.2011 18:10

Zimní primátor Svoboda a ředitel dopravního podniku Dvořák se mýlí, letiště potřebuje vlak.

SZ: Na letiště tramvají nebo vlakem?
reklama

V posledních dnech se v médiích objevily názory primátora Prahy Bohuslava Svobody a generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Martina Dvořáka, kteří hovoří o plánu na výstavbu tramvajové trati na letiště v Ruzyni. Zelení s tímto nápadem zásadně nesouhlasí.

Jak z hlediska nákladů, tak praktické využitelnosti nového spojení, je jedinou rozumnou alternativou vlak. Pouze ten totiž vedle dopravní obsluhy letiště nabídne spojení Prahy s Kladnem a dalšími městy ve Středočeském kraji. Každý den mezi Prahou a Kladnem cestuje více jak 20 000 osob a z tohoto pohledu jde o suverénně nejsilnější dopravní proud v celé České republice.

Předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská k tomu říká: "Není sporu, že letiště by mělo být propojené s centrem Prahy kolejovou dopravou. Je třeba zvážit náklady na stavbu trati i její provoz, a také využitelnost spoje pro další obyvatele Prahy a středních Čech. Z tohoto srovnání vychází nejhůře metro, které je velmi drahé a přitom bude sloužit prakticky jen pro dopravu na letiště. Význam tramvaje je zcela sporný. Středočechům nepomůže, dopravní zátěž Prahy 6 plynoucí z každodenního cestování Kladeňáků do hlavního města a zpět domů, nesníží. Letiště i Kladno dokáže za přijatelné náklady obsloužit jedině železnice. Prioritou je také rychlost a kvalita cestování. Lidé pro cestování mezi městy a na letiště využijí spíše rychlejší vlak s toaletou a dostatkem místa na zavazadla. Praha 6 potřebuje přednostně tramvajové propojení se Suchdolem a s Prahou 8."

"Současná rada nemá mandát na to, aby kvůli neznalosti nebo pod tlakem lobbistických skupin radikálně překreslovala projekty, o kterých se mezi odborníky diskutuje už řadu let. Zimní primátor Svoboda by měl se zásadními kroky vyčkat do doby, kdy Ústavní soud zruší či potvrdí výsledek zmanipulovaných komunálních voleb v Praze," konstatoval člen pražského vedení Strany zelených Petr Vilgus.

"Obnovy trati Praha - Kladno s odbočkou na letiště v Ruzyni je jednou z nejvýznamnějších plánovaných investic do železničních tratí v Česku.

Nejlepší způsob financování je prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, přes Operační program Doprava, příp. s využitím úvěru Evropské investiční banky. V této souvislosti upozorňujeme na rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 692/96/ES o hlavních směrech Společenství pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Z toho vyplývá, že zlepšení a rozvoj vzájemného propojení letišť s ostatními dopravními sítěmi, zejména železniční sítí, lze považovat za tzv.  projekt společného zájmu. Z tohoto důvodu lze očekávat kladné stanovisko Evropské komise k žádosti o financování trati Praha - Kladno z OP Doprava případně v kombinaci s fondem pro transevropské sítě TEN-T," dodává Kolínská.

Více:
Čeští a slovenští hejtmani chtějí v EU lobbovat za dotace

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Zeleni.cz

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Štayrová (ANO): Odlehčovací služba a nová sportovní hala. Plánované investice v příštím roce

10:46 Štayrová (ANO): Odlehčovací služba a nová sportovní hala. Plánované investice v příštím roce

V příštím roce chce Hradec Králové investovat téměř 400 milionů korun