Schling (SPO): Vláda zase střelila kozla

14.05.2016 14:17 | Zprávy

Existuje aforismus, který říká, že každý složitý problém má jednoduché a zaručeně špatné řešení! Přesně tak se chová vláda při rozhodování o letecké záchranné službě.

Schling (SPO): Vláda zase střelila kozla
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jaromír Schling

Dokonce i ministr financí Andrej Babiš se k tomuto nesmyslnému postupu nechal strhnout. Asi v záchvatu „svatého“ nadšení pro šetření veřejných financí. Nebo je zaslepen nechutí k ministerskému kolegovi Svatopluku Němečkovi?

O co vlastně jde? Jako obvykle o peníze! Letecká záchranná služba je především účinný způsob záchrany pacientů v akutním ohrožení života. Je to však také, bezesporu nákladná, služba. Je zajišťována vrtulníky, které provozují buď privátní firmy (nestátní provozovatelé), nebo policie či armáda (státní provozovatelé). Se všemi uzavírá ministerstvo zdravotnictví smlouvy a na jejich základě za poskytované služby platí. Poněkud zjednodušeně můžeme říci: za odlétané hodiny, které si zdravotnictví objednalo prostřednictvím dispečinků záchranné služby. Cena za letovou hodinu je daná smlouvou a tady to začíná být zajímavé! Těm státním platí ministerstvo zdravotnictví nižší ceny než nestátním. A nabízí se otázka: Proč tedy provozují ti státní každý jen po jednom středisku a ti nestátní osm dalších? Policie už jednou na tuto otázku odpověděla, když obvinila exministra Julínka, že uzavřením smluv poškodil stát o stovky milionů. Jenže správnost takové odpovědi se nepotvrdila a věc musela policie odložit! Teď se takový nesmysl objevuje znovu a pro změnu dokonce v rozhodování vlády.

Proč je, nejen podle mého názoru, ve skutečnosti správné, že státní provozovatelé mají jen po jednom středisku? Protože ti státní jsou dražší!!! I když účtují ministerstvu zdravotnictví méně. Jak je to možné? Jednoduše! Protože řadu nákladů jim hradí rozpočtové kapitoly ministerstev vnitra a obrany. Tedy z pohledu celkových výdajů státu jsou opravdu dražší než nestátní. O kolik? Na to není snadné odpovědět. Když se ekonom podívá na účetní výkazy těch nestátních, tak jim rozumí a dokáže najít nákladové položky, ve kterých se může skrývat něco, co tam nepatří. Do výkazů těch státních sice nemůže nahlížet každý, ale ti co mohou, toho stejně moc srovnatelného nenajdou. Některé věci jsou přesto jasné. Stát vrtulníky nepojišťuje. Nemusí. Stát neodepisuje. Nemusí. Náklady na výcvik posádek? Skrývají se v jejich rozpočtových kapitolách, protože jsou primárně cvičeny v létání pro plnění jejich vlastních úkolů, které jsou jistě širší a složitější, než civilní záchranka. A co jejich vrtulníky? Jsou také investičně i provozně dražší, protože jsou pořizovány i pro plnění jiných úkolů. Z těchto důvodů musí být jejich letová hodina dražší než nestátních minimálně o desítky procent a možná i násobně. To zřejmě věděl ministr Julínek i jeho předchůdci!

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Neslibujete vzdušné zámky?

- Jak přesně a za jak dlouho chcete zajistit 200 tisíc nových domovů? A přijde vám to dost? - Jaké daně chcete snížit a jak docílit zlevnění? Čeho? Protože drahé je vše! - Jak hodláte zatočit z korupcí? To už jste přeci slibovali - znamená to tedy, že jste tento slib nesplnili? - Jak chcete zajist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministryně Decroix: Banda pindíků motoristů bulí, že je na ně Apolena zlá

22:31 Ministryně Decroix: Banda pindíků motoristů bulí, že je na ně Apolena zlá

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k Apoleně Rychlíkové a příznivcům Motoristů.