Sehnalová: Na silnicích v EU bude bezpečněji díky inteligentním tachografům

15.01.2014 21:42

Europoslanci dnes na plenárním zasedání ve Štrasburku schválili konečnou podobu nového nařízení o tachografech, které nahradí stávající nařízení z roku 1985.

Sehnalová: Na silnicích v EU bude bezpečněji díky inteligentním tachografům
Foto: sehnalova.cz
Popisek: Europoslankyně Olga Sehnalová

Pravidla mají díky využití nových technologií (zejm. inteligentních tachografů) ztížit podvody, přispět k lepšímu prosazování předpisů v sociální oblasti, snížit administrativní zátěž podniků a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Tachografy kontrolují dodržování předpisů o minimální době odpočinku řidičů, čímž pomáhají předcházet vážným dopravním nehodám.

„Únava řidičů těžkých nákladních vozidel a autobusů stojí za celou řadou tragických dopravních nehod. Pro příklad bohužel nemusíme chodit daleko. Vzpomeňme si na vážnou havárii českého autobusu v Chorvatsku z roku 2012, ke které došlo pravděpodobně v důsledku mikrospánku řidiče," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch, která nové nařízení vítá.

„Řidiči i kontrolní orgány budou on-line vědět, jak jsou na tom s dodržováním pravidel doby řízení a odpočinku. Technologie jdou kupředu a v dlouhodobém horizontu nový systém sníží administrativní zátěž i náklady a pro firmy to bude mnohem pohodlnější," dodala europoslankyně Sehnalová. Evropská komise odhaduje, že by nový systém mohl podnikům ušetřit zhruba 500 milionů euro.

„Myslím si, že dohoda představuje dobrou rovnováhu mezi bezpečností silničního provozu a zlepšováním pracovních podmínek řidičů na jedné straně, a ochranou jejich soukromí a osobních údajů na straně druhé," uvedla zpravodajka Silvia-Adriana Ţicău (S&D), která rovněž zdůraznila, že by náklady na zavedení nových zařízení měly být co nejnižší. Inteligentní tachografy mají být uvedeny na trh od roku 2018. Do patnácti let by potom měly nahradit stávající digitální a analogové.

Tachografy je podle údajů Komise v Evropské unii vybaveno 9 milionů vozidel a 6 milionů řidičů. Inteligentní tachografy budou obsahovat dvě nové funkce - dálkovou komunikaci pro účely kontroly a záznam lokalizačních údajů. Dálková kontrola by přitom neměla vést k automatickým pokutám, pouze poslouží jako základní přehled o dodržování předpisů. Systém bude automaticky zaznamenávat místo pohybu vozidla jen na začátku a na konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy. Členské státy musí v dohledné době vybavit své kontrolní pracovníky příslušnou technologií, které jsou pro obsluhu nového systému nezbytné.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Paroubek (ČSSD): Přehnaně drahá audience premiéra Fialy u amerického prezidenta Bidena

11:04 Paroubek (ČSSD): Přehnaně drahá audience premiéra Fialy u amerického prezidenta Bidena

Základní otázka zní, kolik stojí vstupenka do Bílého domu, sídla amerických prezidentů.