Úvodem mi dovolte, abych poděkoval paní ministryni a jejím spolupracovníkům za ochotu, se kterou trpělivě snášeli a odpovídali několik dní na mé, někdy hodně podrobné, dotazy. Takto kvalitní spolupráce není úplně běžná, ale mně dává pocit, že za takových okolností má naše společná práce smysl. Díky tomu se snad také mohu vyjádřit k zákonu opravdu věcně a se znalostí podkladů.
Myslím, že klíčovým bodem zákona je zásadní změna systému financování, ale diskutuje se stále o dvou dalších tématech, a těmi jsou maturita z matematiky a také ještě někdy umístění dvouletých dětí do předškolních zařízení.
Nejdříve velmi krátce k dvouletým dětem. Z mého hlediska zpochybňovat v tuto chvíli možnost umísťovat dvouleté děti do předškolních zařízení považuji za neopodstatněné, nevidím jediný důvod, proč bychom neměli mladým rodinám tuto kvalitní, kontrolovanou a v neposlední řadě finančně nepříliš náročnou péči o jejich děti umožnit. Nejde opravdu o žádné vytrhnutí dětí z rodiny, láskyplná péče tím není nijak ovlivněna, pokud je tedy rodina takto skutečně nastavena. Také není pravdivé tvrzení, že dvouleté děti nelze vzdělávat, že jde jen o jakousi hlídárnu. Je třeba se přesvědčit na místě a je třeba z tohoto místa ocenit práci těch, kteří s touto věkovou skupinou dětí pracují. A hlavně je třeba zdůraznit k tématu dvouletých dětí, nejde o žádnou povinnost, ale pouze o možnost, která je plně na rozhodnutí rodičů.
Stejně tak jsem přesvědčen o správnosti maturity z matematiky. Českou společností se sice snad 100 let táhne pověra o hrůzách matematiky, ale jsou to opravdu jenom pověry, způsobené více způsobem, než obsahem tohoto předmětu. Stejnou pověrou je často používané prohlášení o někom, když se říká: On či ona není na matematiku. Má nadání na jazyky. Možná bychom se divili, jak blízko jsou si matematika a cizí jazyky, pokud bychom udělali seriózní průzkum úspěšnosti studentů v jednotlivých předmětem. Mezi matematikou a jazyky je skutečně velmi blízký vztah. Tím bych také chtěl popřít argument, že matematika nepatří tam, kde se studují humanitní vědy. To je přece také omyl. Tyto výroky spíše děsí studentskou a rodičovskou veřejnost a odrazují od studia matematiky.
Matematika neučí pouze počítat, ale učí také logice, úsudku, odhadu, kombinaci, orientaci v životě. Je skutečně sama o sobě svébytným jazykem, do kterého je však třeba proniknout, a to chce aspoň trochu úsilí. Jsem schopen akceptovat, že se nebude maturovat z matematiky na uměleckých školách, ono také, nemít kvalifikované herce ve skvělých televizních seriálech, protože neudělali maturitu z matematiky, to by byla opravdu tragédie.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Senát , školství , Brož , školský zákon
autor: PV
Vy pořád řešíte jen nějakou regulaci obsahu na internetu
Ale řešíte problém i z opačného úhlu, kdy se nejen z internetu vytrácí svoboda slova a názoru? Mě přijde, že se dnes už nahlas nesmí říci, co si opravdu myslíte. Nemyslím nezákonné věci, ale prostě svůj názor, který třeba zrovna vaše vláda nebo většinová společnost neuznává. To ale pak přeci není žá...
Další články z rubriky

23:00 Ministr Kupka: Prodloužená platnost evidenční kontroly osobních aut přináší další úspory
Od července 2025 se prodlužuje platnost evidenční kontroly v ČR na dva roky. Uspoří to čas i peníze …
- 21:07 Peštová (ANO): Konečně víme, kdo doprovází pana ministra Válka do Dubaje
- 20:09 Kolář (TOP 09): Plamenné rezoluce nikomu a ničemu nepomůžou
- 19:14 Okamura (SPD): Kvůli Fialově vládě výrazně narůstá zadlužení státu
- 18:11 Sedmihradská (STAN): Zákon o řízení a kontrole veřejných financí byl schválen
- 17:16 Sadovský (ANO): Milá vládo, když už nevíte, co se stalo, tak to aspoň přiznejte