Senátorka Syková: Nechci zpochybňovat nedotknutelnost vlastnictví, ale ve výjimečných případech...

17.06.2015 18:16

Projev na 9. schůzi Senátu dne 17. 6. 2015 k návrhu zákona o pozemních komunikacích.

Senátorka Syková: Nechci zpochybňovat nedotknutelnost vlastnictví, ale ve výjimečných případech...
Foto: senat.cz
Popisek: Senátorka Eva Syková

Domnívám se, že schválení předložené novely může výrazně usnadnit přípravu pozemních komunikací nadregionálního a celostátního významu. Zákon v § 17 konečně říká, že dálnice, silnice a místní komunikace první třídy jsou veřejně prospěšné, včetně součástí příslušenství a souvisejících staveb a umožňuje odejmout či omezit vlastnické právo k pozemku či k stavbě v zájmu realizace výstavby, opravy, modernizace či rekonstrukce.

Je pravda, že jde o deklarování veřejného zájmu v obecné rovině, které přímo neřeší potíže s přípravou konkrétních dopravních staveb. Jedná se ale o nezpochybnitelný argument, s jehož pomocí bude moci být veřejný zájem v konkrétních řízeních doložen.

Kromě výše popsané úpravy novela také nově kategorizuje druhy pozemních komunikací podle jejich určení a dopravního významu. Dosavadní rychlostní silnice je nahrazena pojmem "místní komunikace I. třídy". Důležité je, že místní komunikace I. třídy může být označena jako silnice pro motorová vozidla a vztahuje se na ní ustanovení o veřejné prospěšnosti. V ČR je několik problematických dopravních staveb, jejichž příprava se neúměrně prodlužuje. Jednou z nich je také dosavadní rychlostní silnice R1 (neboli Pražský okruh). Tato novela představuje naději pro tisíce obyvatel Prahy i Středočeského kraje, že se dočkají vyřešení několik let trvající patové situace.

Nechci rozhodně zpochybňovat nedotknutelnost soukromého vlastnictví. Nicméně se domnívám, že ve výjimečných případech, kdy se jednoznačně jedná o obecný prospěch, potřebuje společnost nástroje, jak soukromé zájmy jednotlivců vyvážit zájmy celku. Chybějící dopravní infrastruktury nepřímo způsobuje závažné dopady nejenom ekonomické, ale i ekologické a zdravotní. Vede k přetížení stávající sítě v místech, která kapacitně nemohou stačit. Výsledkem jsou kongesce, hluk, znečištěné ovzduší a nevyhovující stav komunikací. Neopominutelný je vliv na zdraví a s tím spojené značné navýšení nákladů na zdravotnictví.

Proto velmi vítám tuto novelu. K předložené novele přijal garanční výbor, a tady zazněla celá řada odůvodněných pozměňovacích návrhů. Například pozměňovací návrh, aby nebyla přijata rychlost navýšení rychlosti. A jak paní senátorka Seitlová zmínila přehled v jiných zemích, myslím, že bychom byli jednou z mála zemí, která by něco takového dovolila a že to skutečně není potřeba. Už se tady o tom hovořilo dlouho. Jsou to pozměňovací návrhy, které podpořím. Ale nechtěla bych, aby se tato novela zákona zdržovala natolik, abychom skutečně nemohli naplnit, o čem jsem tady mluvila. Aby bylo možno co nejdříve, a pan ministr dobře ví, jak je to těžké se tady dohodnout o okruhu a jak konečně začít stavět Pražský okruh.

Pokud tato novela nabízí možnost, jak urychlit výstavbu významných dopravních staveb, je třeba tento bod novely schválit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

23:07 Kasal (ANO): Podvod na předkladatele novely. Mě žádná dohoda dvou ministrů nezajímá

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…