Problematikou dopravy na Spořilově se jako senátorka za Prahu 4 zabývám nejméně 5 let. Spolupracuji s občanskými organizacemi (např. SOS Spořilov, Zdravý Spořilov), komunikuji s radnicí Prahy 4 i s magistrátem hl. m. Prahy. Někdy se však nemohu zbavit dojmu (i přes různá dílčí opatření), že se ze „Spořilova" stává nikdy nekončící příběh. Vždyť první dokumenty v mých šanonech s názvem Spořilov se datují léty 2012/2013!
Za tu dobu padaly různé návrhy a opatření, jak situaci řešit, ale v podstatě se nic nezměnilo na tom, že Spořilov je jednou nejznečistěnějších lokalit v republice. Problém spatřuji v tom, že se v podstatě zatím řeší jen snížení hladiny hluku (např. omezením povolené rychlosti), nikoliv znečištění ovzduší. Přitom například z práce vědců z Ústavu experimentální medicíny AV a Přírodovědecké fakulty UK vyplývá, že zdraví obyvatel ohrožují ultrajemné aerosolové částice. A platné limity jejich povolené koncentrace jsou na Spořilově výrazně překračovány. Navíc není důležitá jen velikost těchto částic, ale i jejich složení. Především u dětí se tak nezanedbatelně zvýšilo riziko onemocnění dýchacích cest (bronchitis, astma), u dospělých pak také kardiovaskulárních a nádorových onemocnění.
Spořilov je jednou mých jednoznačných priorit. Chápu však, že v Praze existují další dopravní problémy, které je potřeba řešit (a mnohé z nich, jako například dostavba pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1, by určitě odlehčily také Spořilovu). Vítám tedy všechny kroky, které budou směřovat k radikálnímu zlepšení situace v této čtvrti. Světlem na konci tunelu by mohl být paradoxně tunel. Na podzim byla představena konkrétní vize nazvaná Zelený Zip pro Spořilov. Je to nesporně zajímavý a jistě i přínosný projekt. Jsem však reálnou optimistkou. Chápu, že každý projekt má časové limity, ovlivněné mj. legislativou nebo financemi, nicméně se obávám, aby se ZIP nestal příliš vzdálenou budoucností. Za předpokladu (a ten se z různých důvodů nemusí naplnit) zdárného průběhu přípravy a získání potřebných povolení BY stavební práce měly začít v roce 2020 až 2021 s tím, že vlastní realizace by měla trvat 3 až roky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV