Hezké dopoledne, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, vážená paní předsedající, vážený pane ministře. Jak bylo řečeno, autorský zákon, který dnes máme k projednání, je transpoziční zákon. Bohužel, ale jak už tradice obyčejně u autorského zákona nám ukázala, tak se celý problém autorského zákona zužuje víceméně do roviny komunikace mezi kolektivními správci děl a koncových uživatelů. Zákon se ale jmenuje autorský zákon a je na místě se ptát, a myslím, že nejsem ani první a bohužel ani poslední, kam se ztratil autor, kam se ztratila právě ta podpora tvůrčího myšlení, tvůrčího prostředí. Pan kolega Oberfalzer to už ve své zpravodajské zprávě zmínil a myslím si, že tady je především nutné skutečně si uvědomit, že se má jednat o kultivaci našeho duchovního života. Určitě celá doba k projednávání toho zákona, která nás teď čeká, tak budeme se daleko více bavit o právě tom vztahu kolektivních správců děl a koncových uživatelů. Ale myslím si, že ten problém je daleko hlubší a víceméně i svědčí o nás. Něco o nás vypovídá, jak si tato společnost váží duševní práce. Bohužel, po první světové válce došlo k devastaci tohoto vztahu k duševní práci, k duchovním hodnotám. My teď neustále ještě sklízíme plody tohoto ničení, kdy ti, kteří produkovali duševní kvalitu nebo duchovní díla, v tomto případě nejenom umělecká, ale i vědecká i v oblasti vzdělání, tak byli kolikrát ostrakizováni, a nějak se nám to zahnízdilo v podvědomí, že třeba v oblasti té duševní práce, konkrétně v umění, že to lidé dělají ve svém volném čase pro svoji zábavu a asi něco bychom jim za to měli dát. A tím jsme se velmi výrazně odtrhli právě od té západní civilizace, kterou se zaštiťujeme, když bráníme své hranice před přílivy jiných vlivů třeba duchovních, protože my přece patříme k jinému civilizačnímu prostoru. Ale ten jiný civilizační prostor si právě těchto hodnot, těch duchovních hodnot, si velmi váží. Bohužel klesá i tím pádem ale potřeba a porozumění k duševní práci. Když se člověk třeba zajímá o to, kolik lidí čte romány, kolik lidí potřebuje poezii, kolik lidí potřebuje výtvarné umění nebo vážnou hudbu, tak tam zjišťujeme bohužel klesající trendy a objevuje se to bohužel ale i v té podpoře. Proto bych si dovolil vaši pozornost napřít k těm dvěma pozměňujícím návrhům, které zmínil pan kolega Oberfalzer, a to je otázka půjčování knih a poplatků autorům a knihkupcům, a potom k tomu druhému spravedlivá odměna autorům za audiovizuální díla.
To první, tam se povyšuje ten poplatek autorům za půjčená díla a zavádí se, nebo navrhuje se poplatek knihkupcům, a to z jednoho prostého důvodu. Pokud budete mluvit s nakladateli, s knihkupci, tak zjistíte, že právě ta okrajová literatura v uvozovkách, jako je náročná literatura, poezie, ale i vědecká díla, odborná literatura, kolikrát jsou financována právě nakladateli, kteří si na to musí vydělat tou komerčně zajímavou literaturou, a protože mají nějakou odpovědnost za tu společnost, tak část toho zisku refundují do těchto okrajových žánrů.
Když se podíváte, v kolika nákladech se vydává třeba poezie, tak jsme řádově dole než před několika desítkami let. Když se podíváte, jak ta literatura je vybavena třeba ilustracemi, můžete vidět, že před x desítkami let, a to byla doba, která devastovala tento vztah, nicméně z nějakých důvodů, to je pro hlubší analýzu, tak mohli ilustrovat třeba nejlepší naši malíři, nejlepší naši ilustrátoři. Byly prostředky na to, aby třeba dětská literatura měla ty nejlepší autory. Vzpomeňme si třeba na Jiřího Trnku nebo Zrzavého atd. To se ztratilo. Bohužel, je na společnosti, aby tento handicap narovnala. Tímto si myslíme, že by bylo dobře, aby tím půjčovným nebo zaplacením za to půjčovné se část těch nákladů vrátila nakladatelům. Jak už bylo zmíněno, nejednalo by se o velkou částku, pokud by to nebyla ta koruna, která se asi počítá na 200, 250 milionů, tak by se jednalo o částku něco přes 100 milionů, která by šla ze státní kasy. Jestliže veřejné zdroje tady máme k řadě podpor oblastí, které jsou diskutabilní, nejsou úplně třeba v zájmu celé společnosti, tak vztah k literatuře, vztah ke vzdělání, vztah k umění, to je v zájmu celé naší společnosti. K tomu bych se velmi přimlouvat.
Co se týká toho druhého pozměňovacího návrhu, vím, že vzbuzuje a ještě bude vzbuzovat třeba řadu diskusí, to je ta spravedlivá odměna autorům za audiovizuální díla, samozřejmě, tady se dostáváme do jiných tlaků, protože tady proti sobě stojí autoři a stojí tady proti sobě výrobci, velcí distributoři, a tím pádem daleko silnější lobbistické zájmy.
Navrhovaná úprava je ale koncipovaná tak, aby akceptovala to, že když někdo, ten výrobce dá prostředky na výrobu toho díla, tak potřebuje nějakou dobu, aby se ten vklad mu vrátil. To je stanoveno na 10 let. To znamená, že ta dodatečná odměna by nastávala až po 10 letech užívání díla, kdy je spočítáno, že by se asi mohly vrátit ty náklady.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
autorský zákon , Šesták , HOPB , senát 9.3
autor: PV
Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko
Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...
Další články z rubriky

13:15 Stačilo!: Lidé mají právo žít offline
Komentář na veřejném facebookovém profilu hnutí k digitalizaci
- 12:13 Hřib (Piráti): Založit rodinu a vychovávat děti nesmí být luxus
- 11:10 Ministr Válek: Pomozte tam, kde je to potřeba. Krev zachraňuje životy
- 10:08 Mašek (ANO): Blažkův bordel za miliardu. A my to teď všechno zaplatíme
- 9:05 Premiér Fiala: Věřím, že Slovensko zohlední odpovědnost vůči společným evropským hodnotám
- 8:02 Koten (SPD): Spotřebitelské ceny v červnu meziročně vzrostly o 2,9 %