Nyní, v předvolebním období, často občan slýchává ze všech stran vzletná avšak často bezobsažná a prázdná hesla o transparentní radnici, její otevřenosti, avšak konkrétní kroky, kterými by se těchto cílů mělo dosáhnout, jsou omezeny nanejvýše na zveřejňování smluv či obecných deklarací o dostupnosti informací na internetu. Ústečtí sociální demokraté se jako jediní ve svém programu zavázali prosazovat myšlenku tzv. participativního rozpočtu, který umožňuje skutečně otevřít občanovi radnici, a to z toho důvodu, že chceme s občany tohoto města a zejména pro ně dělat politiku a umožnit občanům města Ústí nad Labem přímo se podílet na rozhodování o rozdělení části rozpočtu města formou tzv. participativního rozpočtu.
Co je participativní rozpočet?
Jedná se o zapojení občanů do rozhodování o části rozpočtu města či obce. Občané díky tzv. participativnímu rozpočtu získávají možnost se dobrovolně a přímo rozhodnout o výběru priorit a nových investic, neboť oni sami nejlépe vědí, jaké problémy jsou nejvíce palčivými v místě, kde žijí. Tento proces se již ve více než 2000 městech po celém světě stal efektivním instrumentem k posílení demokratizačního procesu rozdělování peněz z veřejných rozpočtů měst. Prostřednictvím participativního rozpočtu občané formulují prioritní oblasti rozpočtu, tvorbu konkrétních projektů, jejich výběr a následnou kontrolu i monitoring.
Co to v praxi znamená? V rozpočtu města se vyčlení určitá částka - ve volebním programu jsme se zavázali k částce 25 mil. Kč, jež budeme prosazovat, nejprve se jedná o nižší fixní částku, poté obvykle 1% rozpočtu, které po etablování participativního rozpočtu roste. Myšlenka participativního rozpočtu pochází z brazilského Porto Alegre, kde je nyní alokováno na participativní rozpočtování přibližně 20 % z rozpočtu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Tříska - profil