Kdo by si dal tu námahu a otevřel si hlasování s pořadovým číslem 230 ze dne 12. prosince 2014, ten uvidí, že jsme se tehdy s kolegou Ladislavem Velebným zdrželi hlasování pro novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Bohužel se nám tehdy ostatní koaliční poslance a část opozičních (například TOP09 většinově zákon podpořila) nepodařilo přesvědčit o tom, že předpis v navrhované podobně (přes některé změny prosazené v Poslanecké sněmovně) povede k ohrožení prosperity a k patové situaci především u liniových staveb. Ministr životního prostředí Richard Brabec a ani tehdy zcela nový ministr dopravy Dan Ťok (oba za ANO) tehdy neustoupili od podpory návrhu. Což byla chyba a je to chyba, která bude tuto zemi velmi pravděpodobně stát miliardy a desítky miliard korun jenom na nevytvořeném produktu. Ale neexistující obchvaty měst povedou k dalším nehodám, změřeným životům, k extrémním exhalacím z nekonečných kolon automobilů projíždějících centry českých měst a k mnoha dalším velkým komplikacím.
Novelu zákona, který občas bývá zužován jenom na EIA, však Poslanecká sněmovna přes hlasy několika poslanců schválila, prezident podepsal a výstražná varování nikdo neposlouchal. Především ministerstvo životního prostředí a také ministerstvo dopravy ujišťovaly poslance i veřejnost, že probíhající stavby nebo takové, kde byla EIA provedena již dříve, nebudou ohroženy. A nyní – rok a kousek po účinnosti zákona - stojíme před zjištěním, že to všechno byly jenom nepravdy. Nepravdy za desítky miliard korun. Co se politické odpovědnosti týká, je jasná – Antonín Prachař jako původní ministr dopravy, Dan Ťok jako ministr v době třetího čtení, Richard Brabec jako ministr životního prostředí, který to má na svědomí.
Otázka je, co s tím nyní.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV