Učitelé dosahují jen asi na polovinu platu jiných vysokoškolsky vzdělaných pracovníků, jsou demotivovaní a často učitelskou kariéru opouští. Kvalita veřejných škol prokazatelně klesá, což ukázaly průzkumy srovnávající úroveň vzdělávání v zemích OECD v uplynulých deseti letech.
„Realitou českého školství jsou doširoka rozevřené nůžky mezi těmi, kteří „na to mají“ a zbytkem. Přitom na kvalitní vzdělání by měl mít nárok každý. Jeho absence je prazákladem všech problémů společnosti: nevzdělaný člověk si hůře najde práci, snáze spadne do exekučních pastí nebo není schopen oddělování informací od propagandy,“ říká religionista Matouš Vencálek, který kandiduje za Zelené do poslanecké sněmovny.
„Zelení chtějí navýšit celkový objem investic do vzdělávání alespoň na úroveň průměru vyspělých zemí a zvýšit platy učitelek a učitelů na důstojnou úroveň. Učitelská profese je přece jedno z nejnáročnějších a společensky nejodpovědnějších povolání,“ zdůrazňuje Vencálek. „Zároveň zavedeme nárokové tvůrčí volno i pro učitele základních a středních škol, a to jednou za pět let na dobu šesti měsíců, což má na jejich výkonnost i duševní pohodu prokazatelně pozitivní účinky. Chceme také, aby pedagogická, psychologická a didaktická příprava byla dostupná absolventům všech vysokých škol. Učit by tak mnohem jednodušeji mohli odborníci a odbornice z praxe,” dodává.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV