Vyhnánek: Praha má plán pro rozvoj Pražské tržnice

05.06.2020 17:21

Hlavní město má jasný plán pro rozvoj Pražské tržnice – zanedbaného památkově chráněného areálu v srdci města, který má větší rozlohu než Pražský hrad.

Vyhnánek: Praha má plán pro rozvoj Pražské tržnice
Foto: repro/prahatv.eu
Popisek: Pavel Vyhnánek
reklama

Studie říkají, co vše Pražanům toto místo nabídne, jak budou služby rozmístěny, jak se vyřeší lepší přístup do areálu a jak se v něm například bude sbírat dešťová voda na údržbu velkého množství zeleně. Důraz se při tom bude klást na ekonomickou udržitelnost provozování areálu a zároveň pestrou nabídku pro všechny Pražany.

„Poprvé přicházíme s kompletní strategií rozvoje tohoto unikátního areálu jako celku. Cílem je naplnit jeho potenciál a vrátit jej Pražanům. Budou tu normální obchody a obchůdky, trhy, restaurace a malá bistra, stejně jako prostory pro kulturu. A také nádherné venkovní prostory, kde se dá jen tak posedět třeba se zmrzlinou v ruce. Už podnikáme první kroky, aby se do tržnice mohl postupně navracet život. Chceme tržnici otevřít lidem všech věkových a příjmových kategorií a zároveň do budoucna zajistit její ekonomicky udržitelný provoz,“ představuje vizi města Pavel Vyhnánek, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast financí a rozpočtu.

Podkladem pro novou vizi Pražské tržnice jsou dvě studie od renomovaných společností, které vznikaly ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Ověřovací ekonomickou studii vypracovalo konsorcium poradenských firem JLL a 4ct, které se specializují na městské plánování a poradenství v oblasti realitní služeb. Autorem urbanisticko-architektonické studie je kancelář CMC architects Víta Másla.

Studie představují strategický plán rozvoje areálu a jeho fungování pro příští dekády. Ověřovací ekonomická studie na základě analýzy současného stavu i historie dává doporučení vhodného mixu a rozložení aktivit v areálu na základě zkušeností z trhu s komerčními nemovitostmi.

Jedním z důležitých požadavků města je ekonomická udržitelnost. Tu studie posuzuje a představuje několik scénářů rozvoje, přičemž doporučuje vyváženou variantu. Do obnovy areálu tak bude potřeba postupně investovat mezi dvěma až třemi miliardami korun v horizontu příštích dvou dekád. Investice se ale Praze začnou vracet v rámci 13 až 16 let v závislosti na konkrétní struktuře nájemců a nastavených úrovních výše nájmů.

„Výsledkem je koncepce zaměřená na vhodnou kombinaci prvku° kultury, gastronomie, kreativních průmyslu°, businessu a maloobchodu s rozsáhlou možnosti´ pro tráveni´ volného času. Klíčové by mělo být zachování flexibility využití Pražské tržnice s možností průběžně reagovat na vývoj požadavků společnosti a ekonomiky,“ uvádí Tomáš Ctibor, zakladatel a ředitel společnosti 4ct.

Pražská tržnice se podle plánu stane místem celopražského a potenciálně i celorepublikového významu, podobně jako bývalé industriální areály Kødbyen v Kodani nebo Matadero v Madridu.

„Koncept by meˇl mi´t destinacˇni´ charakter, a prˇestozˇe bude prima´rneˇ slouzˇit obyvatelu°m meˇsta, meˇl by by´t za´rovenˇ dostatecˇneˇ atraktivni´ i pro zahranicˇni´ na´vsˇteˇvni´ky,“ konstatuje Blanka Vačkova, ředitelka oddělení průzkumu trhu a poradenství v JLL.

Kromě nezbytné celkové rekonstrukce budov a veřejných prostranství bude areál obohacen i o nové architektonické prvky. V plánu je výstavba nové prostorové dominanty nebo významné přepracování vstupů, aby se zlepšilo propojení areálu s Bubenským nábřežím i Holešovicemi. Také umístění dostatečného počtu parkovacích míst bude funkčně lépe řešeno. Podle architektonické studie bude areál obohacen až o 70 nových stromů. K jejich zavlažování se využije zachycená dešťová voda a jako prevence vzniku tepelného ostrova poslouží speciální ochlazovací systém pomocí vody z Vltavy. 

„Vytyčeného záměru revitalizace Pražské tržnice chceme dosáhnout pomocí urbanistické studie. Ta jasně organizuje provoz areálu, hierarchizuje veřejná prostranství, zachovává industriální charakter místa a zároveň poskytuje atraktivní prostory pro nové využití a nové nájemce tak, aby svou nabídkou oslovili a přilákali širokou škálu návštěvníků,“ uzavírá architekt Vít Máslo, spoluzakladatel studia CMC architects.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Svobodní: Retro české dny povinně a nepřetržitě

13:16 Svobodní: Retro české dny povinně a nepřetržitě

Komentář na facebookovém profilu k potravinovým kvótám