Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje

12.05.2025 20:22 | Monitoring
autor: PV

Bezpečnost na školách. Kulatý stůl otevřel cestu k dlouhodobé spolupráci na ochraně dětí i učitelů.

Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje
Foto: ods.cz
Popisek: Renáta Zajíčková

Jak zajistit skutečné bezpečí pro děti i učitele? To byla hlavní otázka kulatého stolu „Bezpečnost na školách“, který v Poslanecké sněmovně uspořádala poslankyně Renáta Zajíčková ve spolupráci s Českou středoškolskou unií. Téma není nové, ale nabývá na naléhavosti – přibývá vážných incidentů a ředitelé často nemají k dispozici potřebné nástroje, jak na ně účinně reagovat.

„Jako ředitelka gymnázia vím, že primárním úkolem každého ředitele i zřizovatele je zajistit, aby se děti i učitelé ve škole cítili bezpečně. Nestačí mít metodiku v šuplíku – potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje, které ředitelům opravdu pomohou jednat. Proto aktivně propojuji odborníky, školy, záchranné složky i státní správu a podporuji přípravu legislativy, která mimo jiné zavede pozici bezpečnostních asistentů na krajské úrovni. Jen tak dokážeme předcházet lidským tragédiím a nabídnout skutečné bezpečí těm, kteří do školy chodí každý den,“ uvedla poslankyně Renáta Zajíčková (ODS), předsedkyně sněmovního podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Zástupci škol, Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, ZZS, Ministerstva vnitra, České školní inspekce a neziskových organizací jednali o tom, jak situaci zlepšit – a hlavně, jak spojit síly. Navrhují například posílit pravomoci ředitelů škol při řešení krizových situací nebo zřídit pozici bezpečnostního asistenta, který by pro školní infrastrukturu ve svěřeném území nastavoval standardy, spolupracoval s IZS a poskytoval ředitelům metodickou oporu. Zazněla také potřeba legislativních změn a garantované kvalifikace všech, kdo se na školní bezpečnosti podílejí.

Zkušenosti z praxe přinesl ředitel ZŠ Vančurova v Hodoníně, Andrej Pavlíků, jehož škola čelila plánovaným útokům i následnému mediálnímu tlaku. Podle něj se dnes ředitelé často ocitají v situaci, kdy chybí jasné postupy i nástroje, jak efektivně chránit školní kolektiv. Problémem je zejména nedostatečná legislativní opora – i po vážném incidentu se žák mnohdy vrací do třídy, aniž by měl ředitel k dispozici možnosti, jak předejít opakování rizikového chování. Škola v Hodoníně situaci zvládla díky zdravému klimatu a včasnému zásahu, zkušenosti chce nyní předat dalším.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

EU

Kritizujete EU neustále, oprávněně, ale proč jste slevili z vašeho požadavku na referendum o vystoupení? Nebo bude? A můžete jinak, když budete ve vládě zabránit tomu, aby nám EU zdražovala život?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Wasserbauer (Motoristé): Už žádné rozhovory na záznam

22:01 Wasserbauer (Motoristé): Už žádné rozhovory na záznam

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na publikovaný rozhovor, poskytnutý Hospodářským noviná…