Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje

12.05.2025 20:22 | Monitoring

Bezpečnost na školách. Kulatý stůl otevřel cestu k dlouhodobé spolupráci na ochraně dětí i učitelů.

Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje
Foto: ods.cz
Popisek: Renáta Zajíčková

Jak zajistit skutečné bezpečí pro děti i učitele? To byla hlavní otázka kulatého stolu „Bezpečnost na školách“, který v Poslanecké sněmovně uspořádala poslankyně Renáta Zajíčková ve spolupráci s Českou středoškolskou unií. Téma není nové, ale nabývá na naléhavosti – přibývá vážných incidentů a ředitelé často nemají k dispozici potřebné nástroje, jak na ně účinně reagovat.

„Jako ředitelka gymnázia vím, že primárním úkolem každého ředitele i zřizovatele je zajistit, aby se děti i učitelé ve škole cítili bezpečně. Nestačí mít metodiku v šuplíku – potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje, které ředitelům opravdu pomohou jednat. Proto aktivně propojuji odborníky, školy, záchranné složky i státní správu a podporuji přípravu legislativy, která mimo jiné zavede pozici bezpečnostních asistentů na krajské úrovni. Jen tak dokážeme předcházet lidským tragédiím a nabídnout skutečné bezpečí těm, kteří do školy chodí každý den,“ uvedla poslankyně Renáta Zajíčková (ODS), předsedkyně sněmovního podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Zástupci škol, Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, ZZS, Ministerstva vnitra, České školní inspekce a neziskových organizací jednali o tom, jak situaci zlepšit – a hlavně, jak spojit síly. Navrhují například posílit pravomoci ředitelů škol při řešení krizových situací nebo zřídit pozici bezpečnostního asistenta, který by pro školní infrastrukturu ve svěřeném území nastavoval standardy, spolupracoval s IZS a poskytoval ředitelům metodickou oporu. Zazněla také potřeba legislativních změn a garantované kvalifikace všech, kdo se na školní bezpečnosti podílejí.

Zkušenosti z praxe přinesl ředitel ZŠ Vančurova v Hodoníně, Andrej Pavlíků, jehož škola čelila plánovaným útokům i následnému mediálnímu tlaku. Podle něj se dnes ředitelé často ocitají v situaci, kdy chybí jasné postupy i nástroje, jak efektivně chránit školní kolektiv. Problémem je zejména nedostatečná legislativní opora – i po vážném incidentu se žák mnohdy vrací do třídy, aniž by měl ředitel k dispozici možnosti, jak předejít opakování rizikového chování. Škola v Hodoníně situaci zvládla díky zdravému klimatu a včasnému zásahu, zkušenosti chce nyní předat dalším.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

K vaší odpovědi na téma bitcoiny

Dobrý den, četl jsem zde vaši odpověď, kde odkazujete na vyjádření nějakého soudního znalce. Mohu se zeptat, jak na vás osobně celá kauza a její vysvětlení Blažkem působí? Na mě teda dost nedůvěryhodně, i proto, že se ukazuje, že Blažek i ve svém vysvětlení mlží - třeba o přítomnosti notáře. Navíc j...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Hříchy vlády - Dozimetr, kampelička, bitcoiny

9:15 Vích (SPD): Hříchy vlády - Dozimetr, kampelička, bitcoiny

Vláda, která nemá „čisté ruce”, ale z občanů ty peníze těží jak bitcoiny, to je děsivé. V České repu…