Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje

12.05.2025 20:22 | Monitoring

Bezpečnost na školách. Kulatý stůl otevřel cestu k dlouhodobé spolupráci na ochraně dětí i učitelů.

Zajíčková (ODS): Nestačí mít metodiku v šuplíku. Potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje
Foto: ods.cz
Popisek: Renáta Zajíčková

Jak zajistit skutečné bezpečí pro děti i učitele? To byla hlavní otázka kulatého stolu „Bezpečnost na školách“, který v Poslanecké sněmovně uspořádala poslankyně Renáta Zajíčková ve spolupráci s Českou středoškolskou unií. Téma není nové, ale nabývá na naléhavosti – přibývá vážných incidentů a ředitelé často nemají k dispozici potřebné nástroje, jak na ně účinně reagovat.

„Jako ředitelka gymnázia vím, že primárním úkolem každého ředitele i zřizovatele je zajistit, aby se děti i učitelé ve škole cítili bezpečně. Nestačí mít metodiku v šuplíku – potřebujeme funkční podporu, jasné kroky a nástroje, které ředitelům opravdu pomohou jednat. Proto aktivně propojuji odborníky, školy, záchranné složky i státní správu a podporuji přípravu legislativy, která mimo jiné zavede pozici bezpečnostních asistentů na krajské úrovni. Jen tak dokážeme předcházet lidským tragédiím a nabídnout skutečné bezpečí těm, kteří do školy chodí každý den,“ uvedla poslankyně Renáta Zajíčková (ODS), předsedkyně sněmovního podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

Zástupci škol, Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, ZZS, Ministerstva vnitra, České školní inspekce a neziskových organizací jednali o tom, jak situaci zlepšit – a hlavně, jak spojit síly. Navrhují například posílit pravomoci ředitelů škol při řešení krizových situací nebo zřídit pozici bezpečnostního asistenta, který by pro školní infrastrukturu ve svěřeném území nastavoval standardy, spolupracoval s IZS a poskytoval ředitelům metodickou oporu. Zazněla také potřeba legislativních změn a garantované kvalifikace všech, kdo se na školní bezpečnosti podílejí.

Zkušenosti z praxe přinesl ředitel ZŠ Vančurova v Hodoníně, Andrej Pavlíků, jehož škola čelila plánovaným útokům i následnému mediálnímu tlaku. Podle něj se dnes ředitelé často ocitají v situaci, kdy chybí jasné postupy i nástroje, jak efektivně chránit školní kolektiv. Problémem je zejména nedostatečná legislativní opora – i po vážném incidentu se žák mnohdy vrací do třídy, aniž by měl ředitel k dispozici možnosti, jak předejít opakování rizikového chování. Škola v Hodoníně situaci zvládla díky zdravému klimatu a včasnému zásahu, zkušenosti chce nyní předat dalším.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

kandidatura

Europoslancem jste se stal teprve nedávno a už kandidujete jinam? Nemyslíte, že když vám lidi dali důvěru, že byste se měl nejdříve předvést a ne pendlovat sem - tam? O co vám vlastně jde?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vrecionová (ODS): Zvýšíme ochranu psů a koček, ale ještě je třeba dořešit otázku čipování

14:19 Vrecionová (ODS): Zvýšíme ochranu psů a koček, ale ještě je třeba dořešit otázku čipování

Europoslankyni Veronice Vrecionové se podařilo na schůzi Evropského parlamentu prosadit klíčový legi…