Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví ČR - Správa a údržba dopravních komunikací

12. 4. 2016 8:24

Správa a údržba silnic, dálnic, tunelů a mostů je v mnoha zemích světa rizikovou záležitostí. Objem přidělených financí na údržbu a opravu často nepokrývá potřeby řádného, ale především hospodárného nakládání s těmito dopravními stavbami.

Zemánek (ČSSD): Teze k situaci ve stavebnictví ČR - Správa a údržba dopravních komunikací
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD
reklama

Státní instituce se tak stále více potýkají s rostoucími tlaky na zajištění kvalitní dopravní infrastruktury, která přichází ze strany veřejnosti ale i Evropské unie. Pro strategické plánování a využívání rozpočtových prostředků s optimální efektivitou v EU slouží systém hospodaření s vozovkou (Pavement Management Systém) s cílem umožnit volnou přepravu, IAD, obchodování a udržitelný rozvoj Evropy.

Po nástupu vlády premiéra Bohuslava Sobotky k moci výkonné zesílil tlak na efektivitu vynakládání finančních prostředků do dopravní infrastruktury, vyžadující vysoce zodpovědný přístup, jak na úrovni vlády, tak na úrovni správců státního majetku, mezi které patří i správci komunikací. Obecně lze konstatovat, že kontinuálně prováděná údržba se na stavu vozovky, tunelu či mostu projeví lépe, je levnější, než nárazové investice do oprav v momentě, kdy stav vozovky, tunelu či mostu včetně technologií evidentně ohrožuje řidiče a řidičky. Programovým nástrojem, který by měl shromažďovat, monitorovat informace o aktuálním stavu komunikací, předpovídat jejich budoucí stav a stanovovat priority pro strategická rozhodnutí, zadávací dokumentaci, alternativy rekonstrukcí, modernizací, obnovy a údržby, a to za tím účelem, aby bylo dosaženo udržení sítě v stabilním stavu a na požadované úrovni, zaručující bezpečnost a plynulost silničního provozu, je tzv. systém hospodaření s vozovkou (resp. tunely a mosty), a bývá veřejně přístupný na portále MD ČR www.pjpk.cz.

Základem smysluplného plánování, jak v krátkodobém horizontu (1–5let) na úrovni regionů, tak v dlouhodobém horizontu (10–15let) na úrovni státu, je funkční úložiště digitálních dat (např. NDIC Ostrava), analytický a prezentační modul umožňující na modelu silniční a dálniční sítě (aktuální pasporty, tunelový a mostní list) zjišťovat informace o stavu a údržbě komunikací, tato data analyzovat a prezentovat ve formě reportů a grafických výstupů k dalšímu využití odborně zdatnými a zodpovědnými pracovníky např. ŘSD, TSK, SÚS, Eltodo, kteří by měli ve spolupráci s oprávněnými osobami provádět hodnocení stavu a porovnávat data v globálním měřítku včetně následné optimalizace správy v závislosti na omezených finančních zdrojích správce a požadovaném výsledném stavu.  Velmi výrazným prvkem systému hospodaření s vozovkou, tunely a mosty je možnost zjišťování předpokládaných nákladů v průběhu jejich návrhové životnosti (celoživotní náklady) a provádět tak kvalitní plánování údržby na základě objemu finančních prostředků a předpokládaných nákladů.  To, že tomu tak v minulosti vždy nebývalo zvykem, jsme za volanty automobilů poznali zejména na D1 ve směru z Prahy do Brna snad všichni,…..

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Petráš (BOS): Ještě jednou Vrbětice

22:48 Petráš (BOS): Ještě jednou Vrbětice

S kauzou výbuchu ve Vrběticích je spojeno mnoho otázek, na které veřejnost nedostává žádné rozumné a…