Aktivisté proti okrádání turistů: Okamura nepomohl. Senátor se tvrdě brání

18.12.2012 6:19

Proti podvodům v cestovním ruchu a okrádání klientů zkrachovalých cestovek se nikdy moc tvrdě nepostavil. Při snahách o změnu špatného zákona nepomohl. Tak se vyjadřují o Tomio Okamurovi někteří aktivisté, co se léta snaží bojovat proti bezpráví v oblasti turistiky, při němž zůstávají lidé bez peněz.

Aktivisté proti okrádání turistů: Okamura nepomohl. Senátor se tvrdě brání
Foto: hns
Popisek: Tomio Okamura má slivovici rád

Z kandidatury na prezidenta vyškrtnutý senátor se brání, že to absolutně není pravda.

„Pokud se pana Okamury týká, nějak jej v této souvislosti neregistruji,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Jan Kratochvíl z občanské iniciativy Stop krachům cestovek. Prý v tomto ohledu moc nepomáhal. Nicméně i další bojovníci za práva klientů zkrachovalých cestovních kanceláří se přidávají. Ostatně Tomio Okamura je v oblasti cestovního ruchu mediálně nejznámějším odborníkem, takže kritika míří na jádro jeho veřejné činnosti.

Kalvoda začíná válku

Novopečený senátor Tomio Okamura je zástupcem české pobočky japonské cestovní kanceláře Miki travel, léta byl oficiálním tiskovým mluvčím Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) a nyní zůstal jejím viceprezidentem. Takže je mu oblast cestovního ruchu nejbližší a vždy jasně říkal, že v tomto oboru pracuje řadu let jako dobrovolník.

Někteří aktivisté bránící klienty zkrachovalých cestovních kanceláří nicméně dávají otevřeně najevo, že Tomio Okamura v boji proti nešvarům v cestovním ruchu až tak výkonný nebyl. A Jan Kratochvíl ze Stop krachům cestovek, což je občanská iniciativa, která vznikla na obranu klientů zkrachovalých cestovních kanceláří a ve spojení s advokátní kanceláří Jana Kalvody bojuje proti bezpráví v této oblasti (ostatně advokát již odeslal jménem jednoho poškozeného výzvu k náhradě škody způsobené nesprávným úředním postupem na Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) a chystá se na žalobu proti státu), ve své kritice opravdu není sám.

Další kritik

Například Zdeněk Honek, zakladatel CK Vítkovice Tours, který sepsal několik novel děravého zákona o podnikání v cestovním ruchu, načež se nestalo vůbec nic a jmenovaný nyní prohlašuje, že systém spadl do bahna podvodného podnikání, řekl ParlamentnímListům.cz toto: „Ve spojení s ním nejsem. Jelikož už není mluvčím ACČKA, tak nevím. Tato jeho asociace odmítala některé oprávněné návrhy, jak pozměnit stávající zákon. Chtěl jsem, aby cestovky platily pět milionů jako vklad pro takové nepředvídané situace. Po jednáních se spektrem poslanců jsem můj návrh poopravil a shodli jsme se, že by to mělo být jeden až šest milionů a to podle výše obratu za zájezdy za uplynulé daňové období. To je přesně vysledovatelné,“ sdělil Honek.

Například Mráz, šéf stejnojmenné cestovní kanceláře z Tábora, podle Honka nedávno napsal MMR, že jsou žáby na prameni. „Zákon o podnikání v cestovním ruchu je od začátku postaven na hliněných nohou a nemůže fungovat. Když se něco stane, lidé potřebují, aby někde ležely hotové peníze. A když nestačí pojistka, tak se to vezme z tohoto,“ dodal Honek, jenž říká, že se tím asi Okamura zabýval, ale moc to neřešil. „Podléhá rozhodnutí ACČKA a tudíž nebude souhlasit s návrhem to rychle řešit. Návrh je jasný a přesný. Poslanci jsou s tím srozuměni. Nicméně Okamura drží basu s asociací, která se toho bojí jako čert kříže. Tak říká, že malé cestovky na to nebudou mít peníze. To je blbost. Mají. Udělal jsem si přehled všech pojištěných cestovních kanceláří v Česku u všech pojišťoven. A k tomu tři roky nazpět, zda zveřejnily či ne hospodářské výsledky. Závěry jsou děsivé. Čtyřiapadesát procent cestovek vůbec nesděluje hospodářské výsledky,“ pokračoval šéf CK Vítkovice Tours. Na MMR podle něj vůbec nemají přehled o tom, jak cestovní kanceláře nakládají s penězi občanů.

Okamurova stanoviska

Podle Honka se Okamura tomuto tématu bude vyhýbat. Ale není to pravda. Senátor Okamura se pro ParlamentníListy.cz k této kritice vyjádřil tak, že odpověděl na zcela všechny otázky redakce. A zde jsou senátorova stanoviska na kladené otázky.

Jste pro ochranu turistů před podvodnými nebo účelově zakládanými cestovními kancelářemi? Co jste udělal pro ochranu podvedených zákazníků podvodných cestovek?

Veřejnost z mých mediálních výstupů dobře ví, že jsem vždy bojoval za oprávněné zájmy zákazníků cestovních kanceláří. Po celou dobu osmileté činnosti dobrovolníka v AČCKA jsem usiloval, aby česká legislativa byla harmonizována s legislativou Evropské unie, což se podařilo. Česko má v oblasti cestovního ruchu dokonce mnohem přísnější předpisy než je tomu v ostatních státech Evropské unie (EU). Česká republika je jedinou zemí EU, kde cestovní kanceláře mají zákonnou povinnost uložit finanční depozit ve výši dvou procent obratu za zájezdy v pojišťovně při sjednávání pojištění proti úpadku. Takto přísná pravidla neplatí v žádné jiné zemi EU.

Úpadky postihují firmy v jakémkoliv oboru. Česká republika se však řadí mezi země EU s vůbec nejvyšší ochranou spotřebitele proti úpadku cestovní kanceláře. Ve srovnání s celkovým počtem cestovních kanceláří aktuálně působících na českém trhu, kterých je podle seznamů pojišťoven zhruba 1030, se jedná pouze o necelé jedno procento krachujících subjektů a pokud počet úpadků v Česku, letos celkem osm úpadků, srovnáme s ostatními zeměmi EU, pak naše země je na tom dokonce lépe. Třeba Belgie, která má přibližně stejný počet obyvatel jako Česko a na jejím trhu operuje okolo 1119 cestovních kanceláří, zaznamenala v loňském roce dokonce třináct úpadků.

Víte, kolik cestovních kanceláří zveřejňuje své hospodářské výsledky řádně nebo vůbec?

AČCKA není ze zákona orgánem k vyžadování dodržování povinnosti zasílat účetní uzávěrky firem do Sbírky listin obchodního rejstříku a proto AČCKA nedisponuje žádnými zákonnými pravomocemi k vymáhání práva. Toto je v kompetenci státních orgánů, které musí provádět kontrolní činnost.

Myslíte si, že MMR řídí cestovní ruch a jeho legislativu dobře?

Dlouhodobý problém vidím především v neustálém střídání ministrů pro místní rozvoj. Každý ministr zaujímá odlišné stanovisko ke koncepci rozvoje cestovního ruchu a jejich častým střídáním není zajištěna kontinuita.

Viděl jste návrh novely zákona 159/99 Sb. z dílny MMR a souhlasíte s textem návrhu novely? Jste v předsednictvu AČCKA. Tato asociace souhlasí s textem návrhu novely MMR?

Dosud jsme neobdrželi finální podobu dílčí novely, která bude ministerstvem předložena Legislativní radě vlády České republiky, proto se ani nemůžeme k finální podobě návrhu vyjádřit.

Víte, že podle tohoto textu nebudou zákazníci cestovních kanceláří znovu plně ochráněni a bude možnost ze strany cestovek dále podvádět zákazníky i pojišťovny?

Na to jsem odpověděl v předchozí odpovědi. Co však mohu říci, je fakt, že legislativa v Česku v oblasti cestovního ruchu je nyní plně harmonizována s legislativou EU.

Víte o návrhu Zdeňka Honka, který navrhuje, aby cestovky skládaly depozit ve výši jeden až šest miliónů korun do své banky na svůj účet jako vázaný vklad po dobu svého podnikání pro případ nedostatečného pojištění, a to jako doplnění pojištění?

S návrhem předloženým poslancům inženýrem Zdeňkem Honkem, zakladatelem cestovní kanceláře Vítkovice Tours, jsme se již setkali a nesouhlasíme s ním. Návrh fakticky neřeší zvýšenou ochranu spotřebitele, té lze docílit zavedením více forem zajištění cestovek, jako je běžné v jiných členských zemích EU. Mým cílem je, aby v naší zemi platila shodná pravidla jako je tomu v západních zemích EU. Otázka maximální ochrany spotřebitele v případě insolvence cestovní kanceláře je důrazně řešena na evropské úrovni v rámci stávající revize směrnice o zájezdech, která bude Evropskou komisí předložena začátkem roku 2013. Tuto směrnici pak bude muset povinně implementovat do svého právního řádu i Česká republika.

Otázky jsou mířené tak proto, že se staráte o exekutory a další věci, ale ve vašem oboru existují tisíce podvedených klientů. A proč jste s tím nic neudělal, když je to ve vašem ranku?

Během mého osmiletého působení v asociaci došlo ke stoprocentní harmonizaci české legislativy s legislativou EU, nerozumím tedy vaší otázce. Dokonce české právo upravuje některé oblasti v cestovním ruchu přísněji. Jak jsem již zmínil, Česko je jedinou zemí v EU, která stanovuje zákonnou povinnost cestovní kanceláře složit ve prospěch smluvní pojišťovny částku ve výši dvou procent z ročních tržeb za zájezdy jako povinnou spoluúčast. Tato povinnost platí v Česku již od roku 2000, přestože zákonné depozity neexistují v žádné jiné zemi EU. Případná spoluúčast cestovní kanceláře je předmětem výhradně smluvního obchodního vztahu mezi pojišťovnou a cestovkou. Podvodníci byli a budou na celém světě, já se jim však snažím situaci maximálně ztížit, aby klienti dostali za své peníze kvalitní služby. To je moje priorita.

Kdysi jste říkal, že děláte v rámci AČCKA dobrovolnickou činnost, ale proč jste se nijak nesnažil o to, co by mělo být hlavní činností takovéto dobrovolnické činnosti, tedy ochránit zákazníky českých cestovek?

V rámci své činnosti v AČCKA jsem vždy bojoval za oprávněné zájmy zákazníků cestovních kanceláří. Mým cílem byl vždy spokojený klient, a aby v každém případě obdržel za zaplacené peníze to, co si objednal. V posledních případech došlo k pochybení na straně některých pojišťoven, které nevykonávají svou funkci odborného garanta danou zákonem. V západních zemích EU jsou klienti cestovních kanceláří v úpadku odškodňováni ve sto procentech, v naší republice se tomu však pojišťovny brání. Urgovali jsme v tomto smyslu také ministerstvo.

Co s tím budete dělat jako senátor?

Již během mé činnosti v AČCKA jsem opakovaně sděloval svá stanoviska na všech jednáních s MMR a jinými státními a odbornými institucemi. Tomu se samozřejmě budu věnovat nadále i ve funkci senátora tak, aby nedocházelo k poškozování českých zákazníků cestovních kanceláří a byla zajištěna ochrana spotřebitele v souladu se zákonem.

A nakonec fakta

Podle Jana Kratochvíla budou klienti zkrachovalých cestovních kanceláří požadovat na státu dohromady zatím zhruba jeden a půl milionu korun. „Podle našich propočtů ale turisté přišli za dvanáct let účinnosti zákona o podnikání v cestovním ruchu, jenž není v souladu s evropskou legislativou, o mnohonásobek této částky,“ upřesnil. Prostřednictvím občanského sdružení Stop krachům cestovek, jehož je neoficiálním mluvčím, se hlásí o své peníze zejména klienti loni zkrachovalých cestovních kanceláří I. Parkam Holidays a Vivamonde, ale také velká skupina lidí, které připravil o peníze letošní krach BG Travel. Nikdo z nich se kvůli špatnému zákonu nedočkal plného odškodnění od pojišťovny. Na klienty BG Travel, kteří neodjeli na zaplacené zájezdy, dokonce nezbyla ani koruna. Všechny peníze z pojistky totiž spolykala repatriace turistů uvízlých v zahraničí. Nicméně stovky dalších podvedených klientů stojí v řadě za nimi.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To je psycho, tohle... Němcová odešla z místnosti. Ostatní hlasovali pro

14:30 To je psycho, tohle... Němcová odešla z místnosti. Ostatní hlasovali pro

Členové ústavněprávního výboru Senátu dali zelenou petici 15 tisíc zemědělců. Ti chtějí zrušit Fialo…