ČSSD to v kampani přepálila. Především s negativní inzercí

28.05.2010 9:56

Dvojice odborníků oslovených serverem ParlamentniListy.cz hodnotila letošní předvolební kampaň. Kampaň, která byla negativnější a dražší než kdy dříve.

ČSSD to v kampani přepálila. Především s negativní inzercí

Politický analytik Jan Kubáček se nezávisle na sobě shodl s marketingovým odborníkem Jiřím Mikešem, že letošní kampaň pro volby do Poslanecké sněmovny nabídla nebývale mnoho negativních témat.

"Přemíra negativních zpráv byla taková, že se některá sdělení začala před voliči vzájemně vylučovat," řekl serveru ParlamentniListy.cz Kubáček.

Také podle Mikeše je letošní kampaň agresivnější než ty předchozí. "Převládají negativní témata, která zřejmě veřejnost zajímají, proto se čte i hodně bulvár. Celkově bych řekl, že politické strany udělaly z kampaní bulvár. A v politické reklamě je to o to zajímavější, protože to je oblast, ve které je povoleno prakticky všechno," poznamenal Mikeš.

"Kdybyste v klasické reklamě použili tvář někoho bez jeho souhlasu, tak by vás zažaloval. Naproti tomu v politické reklamě nejsou žádná pravidla," dodal s tím, že strany toho hodně využívaly.

Nejlepší byla TOP 09

Dvojice oslovených odborníků rovněž jmenovala stejnou stranu na dotaz, kdo podle nich byl v letošní kampani nejlepší.

"Jediné, co se podle mě vymykalo, byla kampaň TOP 09. Byla zajímavá vizuálně a používala krátkých hesel, kterých si lidé všimnou víc než všech možných tváří," řekl Mikeš.

Navíc, i v tvářích měla TOP 09 podle Mikeše velké plus. "Karla Schwarzenberga, který působí jako důvěryhodná osoba."

Kubáček pak k TOP 09 přidal i Věci veřejné. "TOP 09 a Věci veřejné ukázaly, že i s nepoměrně menšími penězi jako malé strany dokážou konkurovat velkým hráčům ČSSD a ODS," uvedl Kubáček.

U TOP 09 ho zaujala "internetová komunikace, sociální sítě a formáty popularizace politiky v uvolněnějším prostředí."

U Věcí veřejných pak Kubáček zmínil inzerátovou kampaň, "kdy skrz inzerát umně prodali program a vedle toho byli schopni prodat i billboard. Díky sázce na podobný motiv to pak vypadalo, že jejich billboardová kampaň je podobně intenzivní jako ČSSD."

ODS to podcenila, ČSSD zase přehnala

Naopak rozpačitý byl Kubáček z kampaní dvou největších stran. "Čekal jsem dynamičtější kampaň od ODS. Měl jsem pocit, že je roztříštěná a nemá určitou jednoticí linku a gradaci."

"Také mě zklamalo, že ODS měla podstatnou část své kampaně zaměřenou na kritice Jiřího Paroubka a antikomunismu, což ze sociologických šetření a obecně nálad ve společnosti už je prostě málo. Očekával jsem, že ODS podstatně více rozvine ten vějíř všech možných kampaní - srovnávací, kritické vůči programu konkurence. Ale nic takového se v podstatě neobjevilo, bylo to hlavně o Jiřím Paroubkovi," uvedl politický analytik.

Kubáček je přesvědčený, že peníze u velkých stran na kampaně nebyly vynaloženy dobře. U ODS mu chyběl už zmíněný větší záběr kampaně.

Čtěte také:


"A naopak sociální demokracie zbytečně přepálila. Předimenzovala zejména svou negativní kampaň, tady už mohlo být hodně peněz investováno efektivněji."

Kubáček zmínil například rozvržení inzerátů, kterých bylo často v médiích až přehnaně mnoho a na voliče to tak mohlo působit až kontraproduktivně.

Mikeš byl ke kampaním velkých stran shovívavější. "Líbila se mi třeba kampaň Pavla Béma, který byl před volbami hodně osočován, a tak vsadil na to, že nejprve ukázal, jak je na tom Praha dobře, a pak teprve přišel se svou tváří. Člověk si pak může říct, je tam možná nějaký binec, ale něco dobrého se přece jen udělalo."

"Myslel jsem, že kauza Opencard Béma pohřbí, ale ukázalo se, že Praha je na tom přesto v rámci východoevropských metropolí nejlépe," dodal Mikeš.

Šli do toho lopatama

Když mají odborníci uvést, která ze stran je v kampani nejvíc zklamala, Kubáček uvádí už zmíněnou ODS. Slabší podle něho byla také KDU-ČSL, a to i přes vědomí nízkého rozpočtu, který křesťanští demokraté měli.

Mikeš má jiný názor, zklamali ho Zemanovci, od kterých čekal víc. "Samozřejmě velkou roli opět sehrál autobus Zemák a Miloš Zeman v něm. Věřím, že když vystupil, v osobním kontaktu s lidmi to byl pro tuto stranu velký triumf. Ale z inzerce Zemanovců jsem velmi rozpačitý," podotknul Mikeš, podle něhož u Zemanovců navíc zřetelně chyběl ženský element.

"Jakkoli se pak politicky nemuseli, Zemanovi to svého času slušelo na billboardech s Buzkovou. Není dobré ukazovat jen samé chlapy," řekl Mikeš.

Celkově byla kampaň podle Mikeše dražší než kdy jindy. "Strany do toho šly lidově řečeno lopatama. Hodně rozhazovaly a jsem zvědav, jak to bude po volbách s placením," dodal Mikeš.

Čtěte také:


Foto: archiv

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ol

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…