Hejtman Chovanec: Kmotrovské značky by se měly dražit

25.07.2011 18:43

NA HRANĚ S XAVEREM Plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy tvrdí, že právní úprava pro tzv. osobu blízkou byla ušita horkou jehlou, že by se „kmotrovské“ poznávací značky na auta měly dražit, nemá rád „krátkodobé“ ministry a připravuje několik interpelací na ministra dopravy.

Hejtman Chovanec: Kmotrovské značky by se měly dražit

Rozhovor s Milanem Chovancem vedl exkluzivně pro ParlamentníListy.cz showman a moderátor rádia Frekvence 1 Luboš Xaver Veselý. 

Pane hejtmane, jaký je Váš názor na tzv. institut osoby blízké? Teď se to celé údajně postavilo na dobré základy. Je to jednou pro vždy vyřešené?

Vyřešené to bohužel není, protože senátní výbor bude navrhovat Senátu ČR, aby osoba blízká byla ze zákona vypuštěna. To je novinka, která se de facto objevila včera po jednání senátního výboru. Výbor převzal argumentaci, kterou navrhlo ministerstvo dopravy, protože tvrdí, že tam jsou právní rizika. A tak se legislativní řešení tohoto problému zase odložilo. Což je, myslím, škoda, protože budou pokračovat neustálé výmluvy „potížistů" na silnici na to, že řídil někdo jiný, koho nemůžou určit. Domnívám se, že zákony by měly jít ruku v ruce s elementární slušností a tohle prostě v pořádku není. Na druhou stranu nemám důvod zpochybňovat rozhodnutí senátorů. A jestli byla ta právní úprava „šitá horkou jehlou", tak je potřeba ji velmi rychle do parlamentu vrátit.

Podle Vás by bylo lepší tu stávající úpravu nějak přepracovat ve smyslu, že za auto zodpovídá majitel?

Ano. Za auto by měl zodpovídat majitel, majitel by měl zodpovídat i za to, komu to auto půjčí. Ve své podstatě chápu, že to může být problém půjčoven aut... Ale jestli mám auto, které půjčím svému kamarádovi, on s ním spáchá přestupek a není přistižen a já se ve správním řízení budu vymlouvat na osobu blízkou, to prostě není fér. Více méně toho lidi zneužívají a to by se dít nemělo.

  • Praha: Za přístup k prodeji SPZ bychom měli být chváleni, ne pranýřováni

  • Praha musí doložit, jak přiděluje protekční SPZ

  • Na SPZ auta půjde dát libovolný text 

  • A jaký je Váš názor na tolikrát propíranou kauzu tzv. kmotrovských poznávacích značek? Je to věc, která se Vás nějak dotýká, nevadí Vám, anebo je to takový kolorit, který vlastně o ničem nevypovídá?

    Nejjednodušší je, aby se značky dražily. Aby ta značka byla veřejně k dispozici. Jestli si motorista nechce za značku připlatit, tak ať dostane tu, která na něj vyjde. A „VIP značky"? Jestli po nich někdo touží, tak ať si je koupí. A ne za malé peníze. Současná situace jednoznačně nahrává příležitostem pro korupci.

    Takhle Praha rozdává luxusní espézetky. Podívejte se

    Účastnil byste se takové dražby?

    Určitě ne. Možná v rámci nějaké mladické nerozvážnosti - před deseti lety by mě to ještě napadlo, ale dnes už jsem z takových věcí vyrostl. Pokud má někdo potřebu se vytahovat a chce mít značku 007, tak ať si ji koupí. Ať za ni dá 50 tisíc a ať jsou ty peníze použité jako správní poplatek a využijí se na financování státní správy, proč ne, já s tím nemám problém.

    Jaký je Váš názor na nového ministra dopravy Pavla Dobeše?

    Já nemůžu komentovat osobu pana Dobeše, protože ho neznám. Navíc má právo na sto dnů hájení, které jsou běžné ve vyspělých demokraciích. Problém je jinde. Nejen, že jde o třetího ministra za poslední rok, ale on je to šestý ministr za poslední tři roky!

    To bezesporu škodí resortu, který potřebuje stabilitu resortu, kde došlo před lety k odchodu snad šesti set úředníků... a takhle by se dalo pokračovat. Já si myslím, že každý politik, který nastoupí do funkce, by měl svému resortu - když ne pomoci - tak alespoň, neškodit.

    Krátkodobí" ministři tedy škodili?

    Nekomentuji konkrétní osoby. Mluvím o principech, které jsou zvláště v poslední době takové, že někdo na nějakou politickou objednávku vymetá úřad způsobem, že odcházejí erudovaní odborníci a nahrazují je lidé neznalí problému. A to je právě problém resortu dopravy, kde pak chybí historická paměť. Ale právě tam se dělají projekty na pět, deset i více let a to úřednictvo, které „tam" je, zná „ty" procesy, zná historii, zná chronologii. A když „to" zpřetrháte, je to skoro nenahraditelné, nezaplatitelné.

    Vít Bárta jako ministr, kdybyste ho měl hodnotit jako ve škole, jakou byste mu dal známku?

    Hodnotit Víta Bártu není jednoduché. On si přinesl jistou a dravost z podnikatelského prostředí a snažil se uspíšit či dokonce vyřešit některé procesy včetně toho, že se snažil například zlevnit stavby, a to mu asi nelze upřít... Bohužel, nejen já si myslím, že některá vyjádření spíš sklouzávala k určité míře populismu a k dalším záležitostem, které tam prostě neměly co dělat.

    Možná se jeho podnikatelské zkušenosti mohly odrazit na ministerstvu vcelku pozitivně...

    Zaprvé - já vůbec nechci hodnotit odposlechy, které panu Bártovi zlomily vaz, neboť to je výhradně záležitost policie. Já doufám, že to byl exces, který už snad nezažijeme, byť nám nyní bulvár v Anglii ukazuje, že to není jen český problém.

    Co se týká lidí, kteří do politiky přišli z byznysu - pan Bárta nebyl první, již před ním to byl pan Jahn a další... Podnikatelské návyky ve veřejné sféře mají svá pro i proti. Takoví lidé přinášejí nový pohled na věc. Na druhou stranu, pokud se pokusíte politiku řešit jako firmu, tak dospějete k tomu, že s většinou ze svých podřízených nechcete pracovat, protože se vám zdá, že procesy jsou pomalé a zdlouhavé, a přitom vám zcela uniká fakt, že jakákoliv veřejná správa taková být musí. Tam jsou zákonné lhůty a to, co řešíte ve svém podnikání (a já jsem taky pár let podnikal) po telefonu v řádu dnů, je ve veřejném sektoru záležitostí týdnů, měsíců a někdy i let. A tak to prostě je a vždy to tak bylo...

    Jaký je Váš názor na znovuobnovené plány ministerstva financí na zavedení mýtného systému na silnicích druhé a třetí třídy?

    Obrovský problém dopravy v České republice jsou finance. Myslím, že na silnice prvních tříd stát nemá financí nadbytek, ale zase ani ne tak úplně málo. Jistě můžeme vést diskusi, že Státní fond dopravní infrastruktury by měl mít zhruba 100 miliard a dneska se neblížíme částce 60, takže i tam je dotyčná oblast podfinancovaná. Co je ale zásadně podfinancované, to jsou silnice 2. a 3. třídy.

    Nechali jsme udělat propočet, který je velmi zajímavý a velmi smutný. Podle čísel, která v Plzeňském kraji máme, přicházelo v rámci RUD (rozpočtového určení daní) na 1 kilometr silnice zhruba 36 tisíc korun ročně. ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) Plzeňského kraje měla pro loňský rok na 1 kilometr silnice k dispozici 500 tisíc korun. To je asi 12krát víc, jestli se nemýlím. Já chápu, že je v tom dálnice, která je z mnoha důvodů unikátní, ale kraje jsou zkrátka zásadně podfinancované. Jestli to vyřeší mýto? Já se obávám, že nevyřeší. Existuje prognóza, že kdyby se zpoplatnily jedničky - tedy státní silnice a vyjmenované silnice 2. třídy, které mohou sloužit jako objízdné trasy pro záměrné neplatiče mýta - mohlo by to ročně vynést 2 miliardy korun zisku částečně pro stát, částečně pro kraje.

    Počkejte - to jsou jenom dvě miliardy? To přeci musí být daleko vyšší částka. Abychom si dobře rozuměli: na mýtném u 2. a 3. třídy stát získá jenom dvě miliardy korun?

    Mýtné se bude zřejmě týkat pouze silnic 1. třídy - ty jsou státní, tam by „kasíroval" stát. A pak tu jsou silnice 2. a 3. třídy. ČVUT (vysoká škola: České vysoké učení technické), které dělalo úplně tu nejzákladnější analýzu, takový prvotní nástřel, navrhuje zpoplatnit všechny silnice 1. třídy a některé vyjmenované silnice 2. třídy. Z této analýzy jasně vyplývá, že bude roční zisk dvě miliardy maximálně.

    Je to malá částka. Plzeňský kraj v současné době podle analýzy firmy PAVEX potřebuje na opravu svých silnic a mostů do 100% stavu 16 miliard. V současné době přitom dostáváme od státu celkově zhruba 3,5 miliardy. Varianta, že by si kraje dál půjčovaly a opravovaly silnice na dluh, není reálná.

    Podívejme se na varianty, které reálné jsou. První z nich je, že stát přiřkne krajům mimořádnou dávku, která může být částečně ze spotřební daně, která je vybírána z pohonných hmot. Jednou už ten návrh sociální demokracie dávala, ale byl zamítnut. Druhá varianta je dodržet původní záměr zákonodárců, aby ve Státním fondu dopravní infrastruktury České republiky byly shromažďovány i peníze pro potřeby krajů a kraje z toho byly podporovány.

    Vy připravujete prostřednictvím kolegů poslanců interpelaci na ministra dopravy. Čeho se bude týkat?

    Připravujeme interpelaci na pana ministra kvůli tomu, jak byla obsazovány posty ředitelů a jejich nejbližších spolupracovníků na krajských ředitelstvích silnic a dálnic. Tam došlo poměrně k markantní výměně za pana ministra Bárty. Právě o tom jsem mluvil - to téměř připomíná politické čistky a my bychom rádi věděli, jestli proběhla standardní výběrová řízení. Pokud ne, tak na základě čeho tam byli všichni ti noví zaměstnanci a manažeři dosazeni.

    Poslední otázka: co jste říkal na celou anabázi ombudsmana Fejka? Co si o tom mají myslet obyčejní lidé, kteří platí daně?

    Já osobně si myslím, že ta funkce je zbytečnost. Dokonce jsem přesvědčen, že to byla snaha vytvářet si nové politické tváře za peníze daňových poplatníků. Nechci sahat nikomu do svědomí, ale myslím si, že by se pan Fejk mohl v budoucnu objevit jako tvář nějaké politické strany, pravděpodobně Věcí veřejných. Nemyslím si, že České dráhy potřebují ombudsmana za takto vysoký plat. Kraje dnes mají vlastní systém kontroly. My si nasmlouváme službu s Českými drahami a my si na nich vymiňujeme, aby ta služba byla kvalitní. Kontrolujeme si spoje a případně dokládáme Českým drahám porušení smluvních vztahů. Přitom by bohatě stačilo, aby ČD vytvořily normální kontrolní činnost.

    Takže ono to tak funguje, že kraj si může dráhy zkontrolovat?

    Určitě. Už to dávno děláme. Pro kraj pracuje člověk, který nastoupí do vozu, projde ho a nafotí případné nedostatky, které okamžitě reportuje Českým drahám. Pak na ČD vymáháme smluvní pokuty, pokud vagóny nejsou ve stavu, v jakém mají být. Čili náplň práce má plus minus stejnou, jako měl pan Fejk - ovšem s tím rozdílem, že ten člověk nebere 270 tisíc, ale maximálně dvacet tisíc hrubého.

    Milan Chovanec (nar. 1970 v Plzni) od r. 1997 je členem ČSSD, od září 2010 je hejtman Plzeňského kraje. V letech 2002 až 2010 byl členem Zastupitelstva města Plzně. Absolvoval střední ekonomickou školu v Plzni a Západočeskou univerzitu v Plzni. Do roku 1989 pracoval v Čs. bance, po revoluci začal podnikat. Dlouhodobě se pohybuje ve vedoucích funkcích plzeňské i krajské ČSSD, do února 2011 je předsedou krajského výkonného výboru ČSSD. Je ženatý a má dvě děti.

    Více čtěte:

    NA HRANĚ s Xaverem: Bojím se těch mrtvých, proto se nevzdám, svěřil se emotivně Kubek

    NA HRANĚ  s Xaverem: Mou chybou je, že držím slovo, mé ano je ano

    NA HRANĚ s Xaverem: Kvůli Kroupovi jsem padouch. A Michálek hrdina, povzdychl si Tlustý

    NA HRANĚ s Xaverem: Kraus o Paroubkovi: ČSSD vytáhl z bryndy. Pak ho semlela média

    Foto: Hans Štembera 

    Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

    reklama

    autor: Luboš Xaver Veselý

    Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

    Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

    Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

    Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


    Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

    Další články z rubriky

    Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

    9:25 Akce zakázána. Ne zrušena, zakázána. Dvojka Konečné terčem cenzury. Pátrali jsme

    Akce zakázána. Doslova. Plzeňsko je, zdá se, „průkopníkem“ praxe, kterou najdeme možná v padesátých …