Armáda ČR: Mise eFP získala díky českým pontonistům novou schopnost

27.01.2022 13:30 | Tisková zpráva

Husarský kousek se povedl příslušníkům 7. úkolového uskupení v misi eFP v Lotyšsku: Schopnost zřizovat přívozová a mostová přepraviště je nyní nově součástí sestavy tamního bojového uskupení. Alianční předsunutá přítomnost v Pobaltí je tak i díky Čechům silnější.

Armáda ČR: Mise eFP získala díky českým pontonistům novou schopnost
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

Česká zesílená pontonová četa je součástí mise enhanced Forward Presence (eFP) od konce loňského července. Tehdy vystřídala příslušníky 72. mechanizovaného praporu z Přáslavic, kteří měli v Lotyšsku na starost dělostřeleckou podporu manévrových jednotek.

Pro bechyňské vojáky šlo o první zahraniční nasazení po dlouhé době, navíc v podobě kompaktní ženijní jednotky. Zcela novou zkušenost tehdy komentoval velitel 7. úkolového uskupení kapitán Josef Kurfiřt: „Schopnost zřizování přepravišť je v rámci bojového uskupení nová a je výzvou pro všechny – od kanadského velitele přes mnohonárodní štáb, velitele jednotek, až po řidiče bojové a jiné techniky, kterou budeme přepravovat. Pro spousty vojáků zde v Lotyšsku to bude něco zcela nového.“

Nové prostředí i nová výzva

Kromě neznámého prostředí ale na Čechy čekala ještě jiná, nečekaná výzva: „Lotyšská armáda nemá pontonisty. Nedisponuje tedy schopností zřizovat přívozy, přepravovat jednotky přes vodní toky a vykonávat další související činnosti. Neměla tedy tím pádem ani adekvátní výcvikové prostory,“ prozrazuje Kurfiřt.

Aby mohlo speciální cvičiště vůbec vzniknout, museli Češi zapojit nejen velení mise, ale především místní úřady: „V Lotyšsku se klade velký důraz na ochranu životního prostředí, jakékoliv zásahy tohoto typu vyžadují schvalování na nejvyšších místech,“ upozorňuje.

Pro velení úkolového uskupení a příslušníky štábu to znamenalo zajistit potřebná hlášení, vyřídit požadavky včetně vlivu na životní prostředí, jednat s příslušnými institucemi. Přesvědčit jejich představitele pomohla také česká velvyslankyně v Rize Jana Hynková. Celý projekt se podařilo úspěšně dokončit v říjnu, od té doby ve výcvikovém prostoru Adaži a na vodních plochách v přilehlém vojenském prostoru pontonové jednotky pravidelně cvičí.

Podle Kurfiřta spočívá zásadní přínos především v zařazení této specifické činnosti do portfolia lotyšského bojového uskupení a tím i celé mise eFP. „Lotyšská armáda navíc tuto schopnost plánuje v budoucnu zavést, velitel brigády tak velmi ocenil náš přínos k rozvoji této ženijní specializace,“ uvedl.

Nejtěžší tank „převezl“ velitel

Vrcholem každé nové rotace bojového uskupení je vždy společný výcvik všech zapojených armád. Během cvičení Winter Shield měli Češi za úkol podporovat činnost 1. mechanizovaného praporu lotyšské brigády také tím, že přepraví přes vodní tok koaliční jednotky i s těžkou bojovou technikou. „Podařilo se nám přes řeku dostat i hlavní bojový tank Leopard 2, nejtěžší bojové vozidlo v sestavě mise eFP Lotyšsko,“ zdůraznil Kurfiřt, který se úkolu ujal osobně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…