Trenažér GYRO IPT II nahradil předchozí, zastaralý model z roku 2004 a jeho úkolem je podle ministra obrany Metnara připravit piloty na krizové situace. Prostorová dezorientace je přitom jednou z častých příčin nehod vojenských letadel jak ve světě, tak v ČR. Letecká iluze podle ředitele ÚLZ Petra Chmátala stála podle vyšetřování například i za havárií letadla ruského ministerstva obrany z prosince 2016 u Soči, při níž zahynula část pěveckého sboru Alexandrovců. „Při vyšetřování této nehody se podstatnou měrou dávala souvislost s pravděpodobnou letovou iluzí kapitána letadla,“ uvedl.
Podle náměstka ředitele ÚLZ pro výcvikově expertizní činnost Petra Došela je člověk za letu vystaven velmi nezvyklým situacím, s nimiž si jeho tělo nedokáže dobře poradit. „Vzniká falešný, nesprávný dojem o pohybu v prostoru. Tím, že ztratíme vizuální kontakt se zemí, ztratíme pojem nahoře a dole. To se stává za letu v noci, v mracích nebo v mlze,“ vysvětlil. Iluzi podléhá každý pilot za určitých specifických okolností. Záleží na tom, jakým způsobem létá a v jakých meteorologických podmínkách se ocitne. „Iluze se dají potlačit tím, že popřete své vlastní pocity a striktně se řídíte přístroji. Je to nepřirozené, a nepříjemné, ale je to jediný způsobe, jak se iluzím bránit. Proto se to musí trénovat a proto také máme tento trenažér,“ doplnil Došel.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva



