Arnika: Jez na Labi a likvidaci přírody prosazuje také ministr zemědělství

12.04.2019 18:47

Ministr zemědělství Toman požaduje nové posudky kompenzací za zničení přírody výstavbou děčínského jezu. Tentokrát si chce objednat expertízy s kladným závěrem, který výstavbu povolí.

Arnika: Jez na Labi a likvidaci přírody prosazuje také ministr zemědělství
Foto: Richard Beneš
Popisek: Arnika

Velmi nestandardní postup bude stát další peníze od daňových poplatníků, a to jen aby Toman vyhověl jedné zájmové skupině. Posudky mají navíc zpracovat ty samé univerzity, které dříve kompenzace zamítly.

Ministr zemědělství tímto krokem zpochybňuje rozhodnutí Správy národního parku České Švýcarsko. Ta prohlásila, že zničení přírody kolem Labe nelze ničím kompenzovat a postavila se za její ochranu. Toto stanovisko podpořil i předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker, který odmítl kompenzaci v jiné zemi Evropské unie. Ministr Toman během středeční konference zastánců jezu na děčínském zámku navíc prohlásil,  že plavební stupeň u Děčína je důležitý nejen pro lodní dopravu, ale i pro zadržování vody v krajině a zlepšení mikroklimatu v údolí Labe.

Jez u Děčína zlepšení splavnosti Labe nezajistí. Vodní hladinu zásadně neovlivní ani dále po proudu na německé straně, kde je Labe také několik měsíců v roce nesplavné. Lodě by se zastavily na hranicích a dál by nedopluly. Německo stavbu dalších jezů nebo plavebních stupňů zcela odmítá z ekologických i ekonomických důvodů, přestože hladina Labe v Drážďanech v loňském roce téměř dosáhla historického minima z roku 1934.

Neobstojí ani argument se zadržováním vody v krajině hrázemi. Jez nefunguje jako přehrada, pouze zpomalí proudění v řekách na úplné minimum, aniž by se voda vsakovala do půdy. Tím ničí podmínky pro život ryb a dalších druhů živočichů i rostlin žijících v řece i okolo ní. Vodu v krajině udržují například meandry, slepá ramena a mokřady, a ty by právě kaskády jezů na Labi zničily.

„Vody je tak málo, že ani po výstavbě děčínského jezu nebudou moci po Labi velké lodě plout. Už dnes dopravu zajišťuje železnice a pět miliard je možné použít na její modernizaci, aby se podíl železniční dopravy v úseku navýšit. V případě výstavby nám zbyde zbytečná stavba. Zbyde nám zbytečná stavba za více než pět miliard korun, totálně zlikvidovaná příroda a pár nesmyslných slibů,“ upozorňuje Nikol Krejčová z Arniky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…