Výhodou cestování s cestovní kanceláří není jen kompletní servis a zázemí, ale důležitá ochrana spotřebitele v případě úpadku pořadatele zájezdu.
Pokud by v roce 2022 byly parlamentní volby, volili byste stejnou stranu jako v roce 2021? (Ptáme se od 28.6.2022)Anketa
Služeb cestovních kanceláří a cestovních agentur při plánování a realizaci zahraniční dovolené využívá 47 % českých cestujících (viz přiložený graf dle dat ČSÚ za rok 2019). V případě nákupu zájezdu, tedy balíčku dvou a více služeb, je ze strany CK poskytována spotřebiteli 100% ochrana při úpadku pořadatele. Aktuálně platná legislativa však nereflektuje situaci na trhu, kdy peníze zákazníků při nákupu letenek nejsou nijak chráněny. Pro spotřebitele je rovněž velmi obtížné domoci se vrácení peněz od leteckých společností za zrušené lety ze strany aerolinií, jak si mnozí vyzkoušeli během pandemie. Tato praxe způsobuje nevyvážené podnikatelské prostředí a nerovnoměrné rozložení povinností a rizik mezi pořadateli zájezdů, aeroliniemi a spotřebiteli. AČCKA a odborná veřejnost proto již dlouhodobě usiluje o narovnání podnikatelského prostředí, zajištění ochrany spotřebitele v cestovním ruchu a zakotvení povinnosti aerolinií zajistit se pro případ svého úpadku.
Podle Evropské komise se v období let 2000–2012 dostalo do platební neschopnosti 105 evropských leteckých společností. Mnoho úpadků bylo způsobeno zvyšující se konkurencí v letecké dopravě a neefektivně provozovanými „nízkonákladovými“ leteckými spoji. Úpadky se nevyhnuly jak malých aeroliniím, tak i větším, jako byly Spanair, Malév a Windjet, a zkomplikovaly cestování právě jednotlivcům, kteří zůstali v cizině bez pomoci.
autor: Tisková zpráva