Asociace veřejně prospěšných organizací pomůže vybrat spolehlivě

09.03.2015 19:18 | Zprávy

Chcete darovat část vašich peněz některé z neziskovek? Nevíte, pro kterou se rozhodnout? Jak poznat, že vámi svěřené peníze půjdou opravdu na daný účel? Značku spolehlivosti mají nově i neziskové organizace. Označení „Spolehlivá veřejně prospěšná organizace“, obdrží pouze neziskové organizace, které prošly důkladným hodnocením. Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) představí v průběhu následujících dvou měsíců značku spolehlivosti zástupcům firem i neziskových organizací ve všech čtrnácti krajských městech ČR. Dne 16. března od 10.00-12.00 značku představí v budově Hospodářské komory hlavního města Prahy na Náměstí Franze Kafky. Vstup na setkání je zdarma.

Asociace veřejně prospěšných organizací pomůže vybrat spolehlivě
Foto: red
Popisek: Asociace veřejně prospěšných organizací ČR

Od března do května 2015 navštíví AVPO ČR všechna krajská města České republiky a v rámci diskusních setkání představí značku spolehlivosti a její přínos pro neziskové organizace i jejich dárce z řad regionálních firem. První setkání proběhne 16. března v Praze. „Značka spolehlivosti je zárukou pro firmy i jednotlivce, že peníze, které darují neziskové organizace – držiteli značky spolehlivosti – budou použity správně na deklarovaný účel. Naši hodnotitelé prověřují nejen to, jak jsou peníze v neziskovce využívány, ale zaměřují se i na správu, řízení a její transparentnost,“ říká Marek Šedivý, prezident AVPO ČR.

Stav zveřejňování informací o neziskových organizacích je možné podle dosavadních průzkumů považovat za vysoce nedůvěryhodný. Z hlediska dostupnosti informací o organizaci je přitom web pro veřejnost naprosto zásadním nástrojem. „Situace, kdy dvě třetiny neziskových organizací vůbec nemají webové stránky je alarmující.  Nejhorší situace je u spolků, které mají web jen ve čtvrtině případů, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a nadace se pohybují kolem 50 %. Přijatelná je pouze situace u účelových zařízení církví s 87 %“, říká Pavel Bachmann z královéhradecké univerzity.

„Nový, ještě nepublikovaný výzkum ukázal, že nepřítomnost na webu je přirozeně vyšší u malých organizací. Větší organizace s celostátním zaměřením jsou na internetu přítomné významně častěji. Ze stránek toho ale moc nezjistíte. Schází popis jasného poslání, které by vymezilo přínos organizace pro společnost, finanční výkazy jako rozvahu a výsledovku nezveřejňuje 60 % organizací, původ darů pak schází u více než 40 % organizací,“ dodává Bachmann.

„Značka spolehlivosti ušetří čas a peníze těm firmám a podnikatelům, kteří nemají svoje specialisty nebo celá oddělení věnující se hodnocení neziskových organizací v rámci jejich společenské odpovědnosti a darování finančních prostředků. Neziskové organizace, které jsou držiteli značky spolehlivosti, jsou každoročně prověřovány a hloubkovým hodnocením procházejí každé tři roky,“ dodává Šedivý a pokračuje: „V této chvíli máme prvních sedm organizací, které obdržely značku spolehlivosti a brzy budou přibývat další. Veřejnost najde seznam držitelů na webových stránkách www.znacka-spolehlivosti.cz.“

Osvětová kampaň pomůže malým neziskovkám

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Trafiky

V čem je rozdíl jestli tato vláda zřídí ministerstvo pro sport a tím, když vy jste zřizovali hned několik nových ministerstev? Nebo uznáte, že taky nešlo o nic jiného než o politickou trafiku?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Univerzitou uvolněné prostory v Regiocentru využijí na čas krajské organizace

16:14 Královéhradecký kraj: Univerzitou uvolněné prostory v Regiocentru využijí na čas krajské organizace

Prostory v Regiocentru Nový pivovar v centru Hradce Králové, které letos v září převzal zpět Králové…