BESIP: Je čas přezout na letní pneumatiky, je to bezpečnější

10.04.2015 12:35

Podle meteorologů jsme se již se zimou definitivně rozloučili. Nastal proto ten správný čas, kdy by řidiči měli vyměnit zimní pneumatiky za letní. Řada motoristů svá auta bohužel nepřezouvá a zimní pneumatiky tzv. dojíždí. Snaha ušetřit má ale za následek zhoršení jízdních vlastností a brzdné dráhy vozidla nejen za mokra, ale také za suchého počasí, zvýšení spotřeby paliva a také větší hlučnost. Testy ukázaly, že i letní opotřebená pneumatika má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní.

BESIP: Je čas přezout na letní pneumatiky, je to bezpečnější
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministerstvo dopravy

„Pneumatiky jsou z hlediska bezpečnosti velmi důležitou částí auta a motoristé by si měli uvědomit rizika a úskalí spojená s tím, když se rozhodnou pneumatiky nepřezout. Statistiky počtu mrtvých na českých silnicích jsou bohužel neúprosné, řidiči by se proto měli chovat maximálně odpovědně nejen vůči sobě, ale také vůči svému okolí,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Dojíždění opotřebených zimních pneumatik v létě přináší zvýšené riziko zejména na mokré vozovce. Podle testů evropských autoklubů i opotřebené letní pneumatiky dosahují lepších výsledků, než jízda na zimních opotřebených pneumatikách v létě.

„Zimní pneumatiky se do letního provozu nehodí. Dochází ke zhoršení brzdné dráhy, zvyšuje se spotřeba paliva, a dokonce se zvyšuje i možnost defektu pneumatiky. Jezdit na zimních pneumatikách v létě je obdobné riziko, jako jezdit na letních pneumatikách v zimě na sněhu,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR. U testů přineslo nejmenší rozdíly v měření suché letní počasí. I zde je však rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou znatelný. Letní pneumatiky prokázaly, že tzv. handling na suchu zvládají lépe než ty zimní.

Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit

Při jízdě v letním období na ojetých zimních pneumatikách se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 m. Průměrná zimní pneumatika má ale vedle letní pneumatiky i na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu z rychlosti 100 km/h. V praxi to znamená, že automobil na letních pneumatikách již stojí, ale ten na zimních okolo něj projede ještě rychlostí 37 km/h.

Při jízdě v dešti v regionálním provozu se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví takzvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými vlastnostmi především při nedobrzdění nebo vyjetí z vozovky. Také při jízdě na dálnici za vyšších rychlostí se zimní pneumatiky v létě silněji přehřívají a může hrozit i jejich defekt.

Ve prospěch letních pneumatik hovoří i skutečnost, že úroveň opotřebení zimních pneumatik je v teplých měsících vysoká a výrazně také roste spotřeba paliva. Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor, a tím roste i spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km. Nepříjemným jevem je také vyšší hlučnost zimních pneumatik, a tím i nižší komfort při jízdě.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo dopravy

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…