ČD: Společné prohlášení generálních ředitelů evropských železnic

02.06.2016 10:24

Generální ředitelé evropských národních železničních podniků podepsali ve švýcarském Luganu deklaraci o vzájemné spolupráci v oblasti rozvoje vlakové dopravy.

ČD: Společné prohlášení generálních ředitelů evropských železnic
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Společným cílem je zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči jiným druhům dopravy. Železnice by měla být nejen páteřní součástí plánu budoucího dopravního systému v Evropě, ale také jeho koordinátorem. Záměr je plně v souladu s Dopravní politikou Evropské komise do roku 2050 "Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje".

Rozvoj nových technologií může pro železnici znamenat nejen pokrok, ale také riziko. Přestože je železnice efektivní, rychlá, ekologická a bezpečná, nemá ve srovnání například s automobilovou dopravou rovné podmínky. Na železnici jsou kladeny stále vyšší, především bezpečnostní požadavky, aniž by odpovídajícím způsobem rostla také podpora z veřejných zdrojů.

Ředitelé největších evropských národních železničních podniků tak chtějí lépe koordinovat své plány v mezinárodní oblasti a společně vytvářet tlak na politiky, aby smysluplnému budování železniční sítě v Evropě věnovali pozornost a podporu, zejména pak v oblasti vytváření příslušného právního rámce.

Předseda představenstva a generální ředitel českého národního dopravce Pavel Krtek je od loňského podzimu členem vedení Společenství evropských železnic (CER Management Committee), České dráhy tak mají příležitost do procesu aktivně zasahovat.

Vedle snahy o zkvalitnění služeb, zvýšení bezpečnosti, rychlosti a přesnosti železniční dopravy je cílem propojení evropských států sítí vysokorychlostních železnic.

Jedním z projektů je i dnes otevíraný tunel Gotthard na severojižní ose mezi Frankfurtem a Milánem. Předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek k tomu říká: „Pro České dráhy to znamená, že musíme zvýšit tlak i na modernizaci spojení východ – západ, jehož jsme logickou součástí. Spolu s německými kolegy usilujeme o modernizaci infrastruktury na lince Praha – Mnichov, kde je kvůli stavu trati vlaková doprava nekonkurenceschopná. Kdyby se podařilo zkrátit jízdní dobu ze současných šesti na čtyři a půl hodiny, řada lidí by dala přednost vlaku před auty i letadly. Trať je ale na mnoha úsecích jednokolejná a dokonce není ani celá elektrifikovaná.“ Dalším společným projektem ČD a DB je zlepšení vlakového spojení Praha – Drážďany – Berlín. Stavební práce na 73 kilometrů dlouhém úseku Baruth/Mark – Hohenleipisch ve spolkové zemi Braniborsko zahájily DB v pondělí 30. května. Na rekonstruovaném úseku se zvýší rychlost vlaků na 200 km/h, což má zkrátit cestovní čas mezi Berlínem a Drážďany na 1 h 47 min. (v současnosti 2 h 2 min.). Do roku 2020 bude trať vybavena evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, což umožní další zkrácení cestovní doby. „Cílovým stavem by měla být jízdní doba mezi Berlínem a Drážďany pouhých 80 minut. Dojde tak k dalšímu významnému zkrácení cestovní doby z Prahy do Berlína. Zrychlit spojení Prahy, Drážďan a Berlína je společným zájmem Českých drah, Deutsche Bahn i vlád české republiky a spolkových zemí Sasko, Braniborsko a Berlín,“ doplňuje člen představenstva ČD odpovědný za úsek projektů a mezinárodních vztahů Roman Štěrba, který se slavnostního zahájení prací na pozvání představenstva Deutsche Bahn účastnil. „Na této lince provozujeme v kooperaci s DB moderní soupravy EuroCity a chceme nasadit nejmodernější interoperabilní lokomotivy.“

Další cestu k zatraktivnění železniční dopravy vidí šéfové evropských železniční společností v rozvoji elektronického prodeje jízdních a rezervačních dokladů, zlepšení systému informovanosti zákazníků v případě mimořádností, ale také zavádění dopravních modelů „door to door“ a sladění odbavovacích systémů jednotlivých železnic.

České dráhy jsou stejně jako jejich partneři v zahraničí připraveny pokračovat v investicích do modernizace vozidlového parku a v souladu se společnou strategií CER, OSŽD a UIC své záměry koordinují s národními dopravci jiných evropských zemí. Od státu přitom potřebují pomoc v podobě vybudování moderní, rychlé a kapacitní infrastruktury. Klíčové je pro železnici také konkurenceschopné zpoplatnění dopravní cesty v porovnání se silniční dopravou, a to včetně řešení zátěže ekologické elektrické trakce poplatky za obnovitelné zdroje.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: LOM PRAHA uzavřel dohodu o průmyslové spolupráci v projektu F-35

22:03 Ministerstvo obrany: LOM PRAHA uzavřel dohodu o průmyslové spolupráci v projektu F-35

V pondělí 20. května 2024 byla uzavřena Dohoda o projektu průmyslové spolupráce (ICPA – Industrial C…