ČD vrátí na koleje dvě unikátní parní lokomotivy, představují důležité železniční památky

06.09.2018 18:45 | Zprávy

V rámci péče o železniční technické dědictví se rozhodly České dráhy vrátit na koleje dvě významné železniční technické památky. Jedná se o populární lokomotivu 434.2186 „čtyřkolák“, která byla v uplynulých desetiletích ozdobou nostalgických jízd v Praze a okolí, a po 50 letech se do provozu vrátí zástupkyně první v Československu zkonstruované řady parních lokomotiv.

ČD vrátí na koleje dvě unikátní parní lokomotivy, představují důležité železniční památky
Foto: red
Popisek: ČD - logo

„České dráhy se jako národní dopravce hlásí k záchraně a péči o naše národní technické dědictví. V rámci našeho železničního muzea v Lužné u Rakovníka a jeho poboček se staráme o několik desítek provozních i neprovozních historických lokomotiv a vagónů různých typů. Ilustrují vyspělou technickou tradici v našich zemích a umění našich otců a dědů. Výjimečným příkladem jejich umu jsou i obě parní lokomotivy, které jsme nyní poslali do opravy. Chceme je uvést do provozního stavu, aby je mohli v plné kráse, zahalené oblaky páry, obdivovat i budoucí generace,“ říká Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek a upozorňuje na některé nové komplikace, které s ochranou národního technického dědictví souvisejí: „S otevíráním trhu osobní dopravy a soutěžením výkonů ve veřejné dopravě je však stále větší tlak na úspory, které se mohou v budoucnosti dotknout i našich technických památek, které patří k národnímu dědictví. Proto považujeme za nutné v blízké budoucnosti vyřešit systém péče a financování těchto unikátů, které dokumentují naši národní historii v oblasti techniky.“

Stoletá parní lokomotiva 434.2186 byla až do loňského roku v provozu, kdy ji propadla platnost tlakové zkoušky kotle. Desítky let představovala ikonu nostalgických jízd v okolí Prahy, především na Posázavském pacifiku. V současnosti byla zahájena její oprava opět do provozního stavu, kterou provede pracoviště muzejního depa přímo v Lužné u Rakovníka. Specializovanou opravu kotle pak provede kolínská firma SEA. Do provozu by se mohla tato lokomotiva vrátit ve druhé polovině příštího roku.

Druhý opravovaný stroj představuje jedinečná lokomotiva 365.024. Jedná se o první samostatnou československou konstrukci lokomotiv vyprojektovanou ve svobodném Československu. Symbolicky je tak zahájena její oprava v roce 100. výročí Československé republiky. Řada 365.0 má tak výjimečné a symbolické postavení v historii československé železnice a dopravního strojírenství.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Michal Ratiborský byl položen dotaz

Co se s těmi penězi stalo?

,,Téměř půl miliardy korun, které měly být určeny na obnovu a pomoc postiženým obcím, nebyly proplaceny." To tvrdíte vy a uvádíte, že peníze zůstaly jen na papíře. Jak je to možné? A opravdu zůstaly jen na papíře nebo je vláda použila na něco jiného? Bych se ani nedivili, kdyby je dala na pomoc Ukra...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Lesní semenáři připravují osivo na letošní sezónu a expedují ho do školek

22:03 Lesy ČR: Lesní semenáři připravují osivo na letošní sezónu a expedují ho do školek

Jarní předosevní příprava semen a jejich expedice do lesních školek jsou nyní v Semenářském závodě L…