V EU bylo během úvodních třech měsíců registrováno 2 715 008 nových osobních vozidel (meziročně o 1,9 % méně), zejména hlavní trhy zaznamenaly pokles – Francie (-7,8 %), Německo (-4,3 %) a Itálie (-1,6 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 14,1 %. V Česku se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil o 3,6 %. Bateriové elektromobily byly v zemích EU s podílem 15,2 % třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,5% podíl; meziročně +20,7 %), před benzínovými (28,7% podíl; meziročně -20,6 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,5 % (meziročně -27,1 %), plug-in hybridní pak 7,6 % (meziročně +1,1 %).
Meziročně bylo v zemích EU registrováno v součtu o 79 569 osobních bateriových elektromobilů více. Dva ze tří největších trhů zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+38,9 %) a Belgie (+29,9 %), zatímco Francie zaznamenala pokles o 6,6 %. Česko patří mezi 23 zemí EU, kde byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, 3 113 vozidel představovalo 140,8% růst – nejvyšší ze všech zemí EU. Nejvyšší podíl bateriových elektromobilů na registracích zaznamenalo Dánsko (65,5 %) před Nizozemskem (35,3 %) a Finskem (33,8 %). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko jedenáctou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými pak 15., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (5,2 %), když nižších podílů dosáhlo pět zemí. Ze zemí V4 dosáhlo vyššího podílu Maďarsko (7,3 %), naopak nižšího Slovensko (4,1 %) a Polsko (3,6 %).
„Nejvyšší relativní meziroční nárůst registrací bateriových elektromobilů v Česku je nepochybně povzbudivý. Pro úplný obrázek je ale nutné dodat, že tento růst je stále ovlivněn nižšími počátečními čísly v porovnání s jinými zeměmi. Svou roli v tomto pozitivním vývoji sehrála jak loňská odložená poptávka – díky spuštění dotačnímu programu, tak i fakt, že se letos na trhu objevily nové, cenově dostupnější elektromobily,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu s dodává: “V úvodních třech měsících roku 2025 byl nejregistrovanějším novým elektromobilem v Česku model Škoda Enyaq s 586 registracemi. Následovaly Škoda Elroq (520 registrací) a Tesla Model Y (333 registrací). V součtu je u nás aktuálně provozováno přes 42 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. K dispozici mají více než 6,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů, z toho více než 600 s velmi rychlým dobíjením s výkony 150+ kW, 77 z nich pak dokonce nabízí výkony 350+ kW.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva