Česká obchodní inspekce: Kontrolované e-shopy téměř v 85 % porušily zákon

11.11.2017 15:06

Česká obchodní inspekce provádí pravidelné kontroly tuzemských internetových obchodů. Ve 3. čtvrtletí 2017 uskutečnila 203 kontrol a porušení právních předpisů shledala u více než 84 % z nich.

Česká obchodní inspekce: Kontrolované e-shopy téměř v 85 % porušily zákon
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

„Počet kontrol se zjištěním se během posledních dvou let téměř nezměnil. ČOI při kontrolách vychází ze své dlouhodobé zkušenosti a cíleně míří na problematické internetové prodejce a rovněž reaguje na podněty spotřebitelů. Obecně lze říci, že se nejčastěji setkáváme s tím, že provozovatelé internetových obchodů opomíjí povinnost informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterou jim od února 2016 ukládá novela zákona o ochraně spotřebitele,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný

Česká obchodní inspekce v období od 1. 7. do 30. 9. 2017 uskutečnila kontrolní akci, jejímž cílem bylo sledování elektronického obchodování a případná eliminace nežádoucích jednání, která mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Inspektoři provedli 203 kontrol zaměřených na plnění povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. Porušení zákonů bylo zjištěno při 171 kontrolách, což představuje 84,2 %.

ČOI při této kontrolní akci mimo jiné také vycházela z podání spotřebitelů, kterých v tomto období obdržela celkem 1 338. Kontroly ČOI jsou v řadě případů cíleně zaměřeny na problematické internetové prodejce a zjištění přes 84 % nelze tedy považovat za stav elektronického obchodování v  ČR.

Kontroly internetových obchodů - 1. 7. do 30. 9. 2017

 

Inspektorát

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

15

9

60,0%

 

Jihočeský a Vysočina

22

21

95,5%

 

Plzeňský a Karlovarský

42

38

90,5%

 

Ústecký a Liberecký

16

13

81,3%

 

Královéhradecký a Pardubický

23

17

73,9%

 

Jihomoravský a Zlínský

38

32

84,2%

 

Olomoucký a Moravskoslezský 

47

41

87,2%

 

Celkem

203

171

84,2%

 

Zjištěné nedostatky

ČOI zjistila, že nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a to v 397 případech:

  • ve 116 případech prodejce nedodržel povinnost informovat spotřebitele o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů (§ 14 odst. 1), více o této povinnosti informuje ČOI podnikatele zde: https://www.coi.cz/userdata/files/2016-adr/web-info-pro-podnikatele-edittv.pdf ,
  • v 97 případech došlo ze strany prodejce k použití nekalé obchodní praktiky a klamavého konání (§ 4 odst. 4 v návaznosti na ustanovení § 5 odst. 1, 2)
  • v 80 případech prodávající neinformoval o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • ve 46 případech došlo k použití nekalé obchodní praktiky a klamavého opomenutí (§ 4 odst. 4 v návaznosti na ustanovení § 5a odst. 1, 2 řešící klamavé opomenutí)
  • ve 37 případech bylo porušeno ustanovení, které vymezuje postup při reklamacích (§ 19 odst. 1, 3)

V dalších 20 případech došlo k porušení ostatních právních předpisů, kdy například v 7 případech obchodníci nedodrželi nařízení EU, které mimo jiné pojednává o názvech textilních vláken nebo v 5 případech byl porušen zákon č. 255/2012 Sb., který upravuje postup kontrolní činnosti orgánů veřejné správy.

Uložené sankce

ČOI na základě zjištěných porušení právních předpisů uložila ve 3. čtvrtletí pravomocně celkem 224 pokut provozovatelům e-shopů v celkové výši 1 509 500 Kč.

Nevyšší pokuta byla uložena internetovému obchodu www.zdravi-krasa-vitalita.cz ve výši 60 000 Kč. Prodejce porušil zásady poctivosti prodeje, když prokazatelně za objednaný výrobek (v počtu 6ks) účtoval celkem místo částky 2 768 Kč nesprávně částku 2 955 Kč a dále účtoval za neobjednaný výrobek částku 219 Kč. Tím celkově naúčtoval v neprospěch spotřebitele částku o 406 Kč vyšší, než jaká měla být správně zákazníkovi naúčtována. Dále prodejce spotřebitele také řádně neinformoval o existenci mimosoudního řešení sporů.

Dalších 5 prodejců dostalo shodně druhou nejvyšší pokutu ve výši 50 000 Kč. Nejčastěji inspektoři uložili pokuty za klamavé obchodní praktiky, kdy výše jednotlivých pokut obvykle dosahovala částky 10 000 Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČD - Telematika slaví 30 let, více se chce zaměřit na zákazníky ze státní správy a kyberbezpečnost

19:15 ČD - Telematika slaví 30 let, více se chce zaměřit na zákazníky ze státní správy a kyberbezpečnost

V polovině dubna oslavila společnost ČD - Telematika již 30 let fungování. V posledních letech přito…