Česká pošta: Ladův vandrovník doputoval na poštovní aršík

22.06.2021 20:29

Česká pošta připomíná na známkách kocoura Mikeše a Slovácký rok

Česká pošta: Ladův vandrovník doputoval na poštovní aršík
Foto: Archiv
Popisek: Česká pošta

Obrázkové motivy kocoura Mikeše z populární knihy autora a ilustrátora Josefa Lady jsou námětem nového příležitostného poštovního aršíku v nominální hodnotě 55 Kč, který Česká pošta uvede do prodeje ve středu 23. června. Autorem grafické úpravy aršíku je Pavel Hrach a rytinu známky a aršíku připravil Václav Fajt.

Čtyřdílná pohádková kniha Kocour Mikeš ukazuje život na venkově počátku 20. století. Velkou inspirací bylo Josefu Ladovi jeho vlastní dětství prožité v Hrusicích. Hrdinou knihy je malý Pepík Ševců a především jeho zvířecí kamarádi v čele s černým kocourkem Mikešem, jenž se naučil chodit po dvou nohách a mluvit lidskou řečí a jemuž Pepíkův tatínek ušil boty. V nich si vykračoval po světě a nikdy nezkazil žádnou legraci. Začal chodit do školy a společně se svými kamarády prožil mnoho veselých dobrodružství. S cirkusem procestoval svět, ale rád se vracel domů. Nesmíme zapomenout ani na malého Nácíčka, bílého kocourka, který měl zahnat babiččin stesk po Mikešovi, když odešel do světa a který dojímá roztomilou nedokonalostí.

Mikeš

Kniha mapuje celé dětství Josefa Lady. Na bezpočtu příhod ukazuje skromný život drobných zemědělců a řemeslníků - vždyť kocourka vyhnal do světa pocit viny, že rozbil babičce krajáč. Také notoricky známá příhoda, kdy zvířecím kamarádům před hospodou někdo vymění úplně nový trakař za motocykl a babiččino zděšení, co si s ním počne, jistě dnes vyvolá nevěřícný úsměv, ale krásně dokumentuje přístup venkovských lidí k nástupu moderní doby.

Společně s aršíkem vychází i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž námětem je ilustrace kocoura Mikeše čtoucího kalendář vzhůru nohama.

Nový příležitostný poštovní aršík vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o. ocelotiskem z ploché desky kombinovaným s ofsetem v nákladu 30 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 700 kusů. Zájemci si ho mohou zakoupit na vybraných pobočkách či na e-shopu České pošty.

Největší národopisný a folklórní festival má svou známku

Ve středu 23. června uvede Česká pošta do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Slovácký rok z výtvarné dílny Anny Khunové, jejímž námětem je Jízda králů – jeden z lidových zvyků, který byl zapsán na seznam UNESCO. Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.

Jízda králů bývá spojována s letnicemi a má minimálně dvousetletou tradici. Král, většinou malý chlapec v dívčím kroji s růží v ústech a sedící na koni, je doprovázen početnou krojovanou družinou. Králova družina žádá přihlížející diváky vtipným vyvoláváním o finanční dary. Nejrozšířenější legendou o zrodu této tradice je zobrazení útěku uherského krále Matyáše Korvína, poraženého v bitvě během válek s Jiřím z Poděbrad. Dle legendy se převlékl za ženu, do úst si dal růži, aby ho neprozradil hlas, a jelikož utíkal jen s malou družinou a bez prostředků, byl nucen žádat vesničany o jídlo.

známka

Slovácký rok je největším národopisným a folklórním festivalem, který přivádí do srdce Slovácka tisíce milovníků tradic, lidové hudby, písní a tanců. Festivalu se pravidelně účastní desítky národopisných souborů a muzik z Kyjova i širokého okolí. Představují se při něm lidové zvyky, probíhá přehlídka dechových a cimbálových kapel, pořádají se zde taneční zábavy, jarmark, výstavy a vše vrcholí krojovaným průvodem. Na rozdíl od jiných tradičních folklorních slavností nevychází Slovácký rok z žádné náboženské tradice. Svým celkovým vyzněním a atmosférou podnítil Slovácký rok v Kyjově vznik podobných regionálních lidových slavností na Valašsku, ve Slezsku i na Hané.

Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s motivem dívky v tradičním kroji, která též pochází z dílny Anny Khunové. Známku vytiskla ofsetem Tiskárna Hradištko, s. r. o. v nákladu 500 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 800 kusů.

Novou příležitostnou poštovní známku si mohou zájemci zakoupit na přepážkách pošt nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…