České dráhy: Naše společná mise - Nulové emise

07.09.2021 21:12 | Tisková zpráva

Cestovat a chránit přírodu může každý, stačí se rozhodnout.

České dráhy: Naše společná mise - Nulové emise
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Málokdo už dnes pochybuje o změnách klimatu a pochybnosti už nejsou ani o tom, že ke změnám přispívá člověk svojí činností. Důsledky změn sledujeme velmi často v podobě bouří s přívalovými dešti a extrémně silným větrem, s bleskovými povodněmi a dokonce tornády, či naopak dlouhotrvajícím suchem a horkem. Jedním z největších současných producentů skleníkových plynů je doprava. I to lze změnit a může o tom rozhodnout každý z nás. Řešením může být náhrada auta vlakem, který spotřebuje mnohem méně energie a vyprodukuje také podstatně méně emisí. České dráhy se rozhodly na tyto skutečnosti upozornit v nové kampani #vlakemEKO.

Silniční doprava v současnosti produkuje 72 % všech emisí v dopravě, z toho plných 60 % připadá na osobní silniční dopravu. Automobily jenom v České republice vyprodukují 20 milionů tun CO2 za rok. Na každého obyvatele tak připadají každoročně 2 tuny emisí. „Naproti tomu ve využití ekologické železniční dopravy máme určitě rezervy a máme co dohánět. Před pandemií koronaviru připadalo na každého Čecha v průměru 18 cest vlakem a po železnici ujel tisíc kilometrů. V evropském srovnání to nejsou špatná čísla, ale proti našim jižním sousedům v Rakousku je to málo. Tam to bylo 30 cest a 1 400 kilometrů a ve Švýcarsku dokonce 61 cest a 2 300 kilometrů na obyvatele,“ upozorňuje předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Česká železnice přitom přepravuje podstatnou část cestujících a nákladů v elektrické trakci, která může využívat obnovitelné zdroje. Navíc moderní elektrické lokomotivy a jednotky dokáží rekuperovat a při brzdění nebo jízdě po spádu tak vyrábí čistou energii, kterou vracejí do trakční sítě a mohou ji odebírat jiné vlaky. Tím se ještě více snižuje energetická náročnost a produkce emisí. Přestože je u nás elektrifikována zhruba jen třetina tratí, v elektrickém módu je zajištěno 85 % dopravního výkonu v nákladní a 80 % v osobní dopravě.

Ke snížení energetické náročnosti a podstatně menší produkci skleníkových plynů, např. CO2, oxidů dusíku, ale také prachu, může přispět každý z obyvatel Česka, který nahradí alespoň na některých cestách automobil za vlak. Ten má několikrát menší spotřebu energie a přibližně 4× menší uhlíkovou stopu.

 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Co myslíte tím zvláštním statusem pro Ukrajinu?

A myslíte, že vzhledem k prokazatelné korupci na Ukrajině je správné ji nějakým způsobem začleňovat do EU? Upřímně já nevěřím tomu, že pokud by byla v EU, že by to vytvořilo nějakou oponu pro Rusko. Proč by taky mělo? Myslíte, že kdyby třeba Ukrajina byla už teď v EU, že by ji snad Rusko nenapadlo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Výstava v Národním muzeu představuje staré tisky ze zámecké knihovny Lipník nad Bečvou

19:09 Výstava v Národním muzeu představuje staré tisky ze zámecké knihovny Lipník nad Bečvou

Národní muzeum otevírá 12. prosince 2025 ve své Historické budově výstavu s názvem Nekonečně světů v…