České dráhy se s odbory dohodly na znění Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2022

05.12.2021 7:34 | Tisková zpráva

Největší český železniční dopravce uzavřel jednání s odborovými centrálami o podobě Podnikové kolektivní smlouvy Českých drah na rok 2022.

České dráhy se s odbory dohodly na znění Podnikové kolektivní smlouvy na rok 2022
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Podle předsedy představenstva Ivana Bednárika spadlo dlouhé a těžké kolektivní vyjednávání do velmi složitého období, kdy firma druhým rokem bojuje s propadem tržeb kvůli pandemii koronaviru.

„Protiepidemická opatření a covidem přímo nebo nepřímo způsobená změna cestovních návyků lidí nás připravila o tržby v řádu miliard korun. Současně s tím dochází ke skokovému nárůstu externích nákladů, které nelze z naší strany nijak ovlivnit. To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ přibližuje současnou situaci Ivan Bednárik a dodává: „Nicméně jsme se zástupci zaměstnanců došli po těžkém boji ke kompromisu. Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek.“

Uzavřená Podniková kolektivní smlouva zajišťuje v roce 2022 růst mezd v tarifních třídách 1 až 12, tedy u většiny provozních pracovníků, o 4 %. U dalších zaměstnanců bude růst mezd v průměru o 3 až 3,5 %. Bez výraznějších změn je zachována většina dosavadních ustanovení a benefitů pro zaměstnance, jako je například délka pracovní doby, různé formy příspěvků včetně penzijního připojištění atd.

Anketa

Má Miroslav Kalousek šanci stát se prezidentem České republiky?

2%
96%
hlasovalo: 14590 lidí

Úpravy se dotknou dovolených u pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově pět týdnů. Pokud ale zaměstnanec dovolenou v daném roce vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna. Zároveň také došlo k úpravě kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. U lidí, kteří se přímo starají o provoz, ke změnám nedochází.

„To nám pomůže lépe plánovat práci a zvýšit efektivitu,“ vysvětluje Ivan Bednárik a uzavírá: „Změny, na kterých jsme se nakonec dohodli, mají cenovku do 400 milionů korun navíc ve výdajích pro příští rok. Musíme ale myslet na budoucnost, abychom našim lidem zajistili práci i za pět, deset, dvacet let. České dráhy nejsou rozpočtová organizace, na svůj rozvoj, obnovu vozidel a všechny výdaje si musejí vydělat obchodní činností.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…