Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) má dlouhodobý eminentní zájem zvyšovat bezpečnost nejen cestujících, ale i ostatních účastníků silničního provozu, proto ve spolupráci s BESIPEM, Magistrátem hl. m. Prahy, Policií ČR a ROPIDem loni v březnu zahájil osvětovou kampaň „Neskákej mi pod kola!“. Ta je zaměřena právě na prevenci srážek tramvají s chodci a podle souhrnných statistik přináší své ovoce. DPP proto hodlá v kampani ve spolupráci s partnery pokračovat a upozorňovat na rizika při neohleduplném chování či nepozornosti v MHD. Letos se zaměří zejména na zahraniční turisty, kteří se loni podíleli na počtu chodců sražených tramvajemi více než pětinou.
DPP každoročně vynakládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace jsou málo účinné. Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost, a jako drážní vozidlo má mnohem větší brzdní dráhu než osobní auto. DPP se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit a od 27. března 2019 odstartoval osvětovou kampaň „Neskákej mi pod kola!“. Drsná videa případů z běžného provozu, nastříkané siluety sražených chodců na přechodech, nepřehlédnutelný žlutočerný polep na preventivní tramvaji s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život, aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“ přinesly své ovoce a pomohly meziročně snížit jak počet usmrcených, tak i celkový počet zraněných. Za předloňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, loni to byli 3 osoby. Zatímco v roce 2018 došlo k 105 střetům tramvají s chodci, loni se tento ukazatel snížil o více než 17 % na 87.
„Počet úmrtí a počet těžkých zranění se podařil snížit více než dvojnásobně, to je velmi dobrý výsledek a motivace pro to pokračovat. Dopravní podnik testuje antikolizní systémy a určitě budeme pokračovat v informování Pražanů, protože nepozornost chodců je stále nejčastějším důvodem kolizí,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Vzhledem k pozitivním výsledkům jsme přesvědčeni, že jsme díky této kampani alespoň trochu přispěli k nižším číslům usmrcených i zraněných chodců. Nepochybně se kampaň v celé své šíři dostala do podvědomí lidí i mj. jistou agresivitou, lidé si povšimli zejména aktualizované skóre na preventivní tramvaji. Jako perfektní nápad jsou vnímány nastříkané siluety tam, kde jsou přechody a místa s největší kumulací chodců,“ uvedl Martin Doubek, vedoucí odboru Technická kontrola DPP a dodal: „Vzhledem k dlouhodobě významnému podílu cizinců na celkovém počtu chodců sražených tramvajemi se letos chceme zaměřit právě na osvětu mezi zahraničními turisty. I když je tramvaj vozidlo běžné ve světových metropolích, Praha má několik nej: jednu z nejhustších tramvajových sítí v Evropě, po Moskvě a Budapešti třetí největší vozový park a navíc provozujeme 250 vozů 15T For City, která patří mezi nejtišší tramvaje na světě. Tato kombinace evidentně spousty turistů nemile překvapí.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva