DPP: Praha má po 74 letech novou vozovnu, do Hloubětína se vrátily tramvaje

24.03.2025 16:08 | Tisková zpráva

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil zkušební provoz nové vozovny Hloubětín. Jako první do ní zatáhla v pátek v 18:18 souprava z linky č. 8, pořadí 1. Od soboty 22. března 2025 od ranního výjezdu hloubětínská vozovna po pěti letech a téměř devíti měsících opět slouží k vypravování tramvají na pravidelné linky.

DPP: Praha má po 74 letech novou vozovnu, do Hloubětína se vrátily tramvaje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Z pohledu cestujících se jízdní řády se zahájením provozu vozovny Hloubětín nemění. Pro DPP se ale významně zkrátí výjezdové a zátahové kilometry. Výstavba hlavní části vozovny zahrnující novou halu pro odstavování a opravu tramvají, přestavbu a modernizaci většiny areálu začala v září 2022. Stavbu zrealizovalo sdružení společností VCES a Chládek a Tintěra, Pardubice. Výstavba nové vozovny Hloubětín byla financována výlučně z rozpočtu hlavního města Prahy. Do budoucna se vozovna Hloubětín stane domovem i pro nové tramvaje Škoda 52T. 

Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Je rozdělena na halu pro odstav (koleje 1 – 17) s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (tj. odpovídající typu 15T nebo v současnosti vyráběných 52T) a halu údržby (koleje 18 – 22) se šesti stanovišti a kapacitou až 12 článkových vozidel. Obě části jsou stavebně odděleny, čímž se zmenšil prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení, což znamená úsporu energií. Hala sloužící pro odstav tramvají bude pouze temperována na teplotu cca 5°C. Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Současně s výstavbou nové haly byla opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně. Celkem tak bylo položeno 4 038 metrů kolejí a 6 077 metrů trolejového vedení. 

Střecha nové haly je osazena fotovoltaickými panely s možností případného dalšího rozšíření. Elektrická energie v nich vyrobena bude pokrývat spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. Na hlavní vytápění haly i dalších objektů bude sloužit kaskáda tepelných čerpadel, vzduchotechnika je vybavena rekuperačními jednotkami. K mytí tramvají v Hloubětíně bude DPP používat dešťovou vodu, kterou bude zachytávat do nově vybudované retenční nádrže o objemu 310 m3. Tzv. šedou vodu z umyvadel a sprchových koutů pak bude využívat ke splachování toalet. Odpadní vody z mycí linky bude recyklovat v místní čistírně odpadních vod. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jan Lacina byl položen dotaz

Názor

Píšete, jak si vážíte toho, když se někdo nebojí říct svůj názor. Ale proč je pak politika této vlády opačná? Proč srážíte ty, co mají jiný názor. nálepkujete je nebo dokonce urážíte (viz třeba Foltýn, ale i premiér? A zamýšlel jste se nad tím, proč se v poslední době čím dál víc lidí třeba obává ří...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Hlavní město v majetkové směně získá koupaliště Stírka výměnou za pozemky pro Pražský okruh

7:16 MHMP: Hlavní město v majetkové směně získá koupaliště Stírka výměnou za pozemky pro Pražský okruh

Praha se dohodla s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR na majetkové směně, při které město získá koupali…