DPP: Replika obloukové lampy Františka Křižíka nově ve stanici metra Křižíkova

17.08.2016 21:22

Ve středu 17. srpna byla u vstupu do stanice metra Křižíkova slavnostně odhalena replika obloukové lampy zdokonalené Františkem Křižíkem. Cílem Dopravního podniku hl. m. Prahy ve spolupráci s Městskou částí Praha 8 a společností Philips je představit veřejnosti repliku Křižíkova nejznámějšího díla právě v roce, kdy si připomínáme několik významných výročí z jeho profesního a osobního života (v lednu uplynulo 75 let od jeho úmrtí).

DPP: Replika obloukové lampy Františka Křižíka nově ve stanici metra Křižíkova
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

„Jsem rád, že se podařilo tento nápad zrealizovat a cestující bude nyní vítat při vstupu do metra tato připomínka na dílo Františka Křižíka. Jméno tohoto významného českého vynálezce a průmyslníka bývá často spojováno právě s obloukovou lampou, nebyl ale jejím vynálezcem, jak je někdy mylně uváděno, ale významně ji zdokonalil,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Křižík sestrojil tzv. diferenciální regulátor, elektromagnetické zařízení, které pomocí dvou cívek a kuželových železných jader udržovalo hroty uhlíkových elektrod ve stále stejné vzdálenosti a zajišťovalo stálý elektrický proud a dobrou kvalitu světla. Křižík lampu vylepšil během zakázky pro plzeňskou papírnu Ludvíka Pietteho, který vynálezce i finančně podporoval. Patent z roku 1880 proto nese oficiální označení Piette-Křižík.

Křižíkova lampa získala zlatou medaili na světové elektrotechnické výstavě v Paříži v roce 1881, tedy před 135 lety. Peníze získané prodejem patentních práv investoval Křižík do výstavby továrny v Karlíně, kde vybudoval své elektrotechnické závody. Ve stejném roce (1881) poprvé rozsvítil své obloukové lampy také v Praze. Stalo se tak v Hybernské ulici při příležitosti návštěvy korunního prince Rudolfa.

V roce 1891 Křižík rovněž dokončil první českou elektrickou dráhu, která vedla z pražských Letenských sadů ke vchodu do Královské obory a v roce 1896 zahájila provoz jeho dráha Praha – Libeň – Vysočany. V roce 1899 Křižík vybudoval tramvajovou síť v Plzni a v roce 1903 dokončil první českou elektrickou železnici z Tábora do Bechyně. V roce 1910 se také podílel na zahájení tramvajového provozu v chorvatském Dubrovníku.

Bohatý život českého podnikatele a vynálezce mapuje brožura s názvem Fenomén Křižík a také stejnojmenná výstava v zastávkách pražských tramvají, kterou připravil Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Cestující se na vybraných tramvajových zastávkách dozvědí více o počinech tohoto českého vynálezce i historii české tramvajové dopravy. Více informací naleznete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

19:02 Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny – do 2. května – mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového při…