První městské autobusy Karosa B731 s automatickou převodovkou byly dodány do pražského dopravního podniku v roce 1982 jako novinka tuzemského výrobce Karosa Vysoké Mýto. Poslední kusy DPP odebral v roce 1995, šlo o provedení s převodovkou ZF a motorem Renault MIHR. Celkem bylo do Prahy v letech 1982 až 1995 dodáno 987 kusů autobusů Karosa B731.
Posledních pět autobusů typu Karosa B731, které DPP v pátek 12. září naposledy využije, pochází z roku 1995. Tyto vozy již disponovaly moderní automatickou převodovkou a od roku 2008, kdy byly v rámci celkové opravy modernizovány, také elektronickým informačním systémem a klimatizovanou kabinou řidiče.
„Vyřazení posledních pěti autobusů Karosa B731 je součástí strategie DPP, která sleduje celkové omlazení a modernizaci vozového parku. Průměrné stáří našich autobusů je v tuto chvíli 8,86 let,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP. Ve vozovém parku DPP zůstávají nadále v provozu další typy Karos, především modernizované typy řady 900, která byla ve výrobě v letech 1996 až 2006.
DPP k této příležitosti přistaví dva vozy typu Karosa B731 v pátek 12. září 2014 na autobusová obratiště u stanic metra Českomoravská a Letňany, kde si je budou moci zájemci prohlédnout či se s nimi vyfotografovat. „Od cca 14.30 hodin budou tři vozy mimořádně nasazeny na zkrácený úsek linky č. 158 z Českomoravské do Letňan, na níž budou jezdit cca do 19.30 hodin. Poslední možnost setkat se s Karosou B731 v barvách DPP budou mít fanoušci MHD na Dni otevřených dveří v garáži Kačerov, který se uskuteční 20. září,“ uvedl Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.
DPP v rámci systému pražské MHD využívá k 1. 9. 2014 celkem 1 139 autobusů, které jsou ve vlastnictví společnosti. V současnosti jsou nejzastoupenějším typem autobusů pod hlavičkou DPP nízkopodlažní vozidla SOR NB12 a NB18, kterých po Praze jezdí celkem 413.
Technické údaje Karosy typu B731 z roku 1995
Motor |
Renault MIHR 062045 B/3; objem válců 9830 cm3; plný výkon 152 kW při 2100 ot.min.-1 |
|
Převodovka |
automatická čtyřstupňová ZF 4 HP 500 |
|
Přední náprava |
LIAZ lichoběžníková, s nezávisle zavěšenými koly |
pneu 11/70 R 22,5 |
Zadní náprava |
Detva jednostupňová, s diferenciálem Rockwell 160E |
|
Celková délka |
11 055 mm |
|
Šířka |
2 500 mm |
|
Výška |
3 165 mm |
|
Rozvor náprav |
5 600 mm |
|
Pohotovostní hmotnost |
9 690 kg |
|
Obsaditelnost |
95 (32 sedících, 63 stojících) |
|
Max. dovolená rychlost |
70 km.h-1 |
Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost
Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 149 autobusových linek, dále 22 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2014 bylo ve vlastnictví společnosti 1 255 autobusů, 927 tramvajových vozů a 715 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 163 000 000 kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2014 celkem 10 606 zaměstnanců, z toho 4 071 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva