Divadla ABC a Rokoko ovládnou živly

07.11.2013 17:47

Ve středu 6. listopadu se na tiskové konferenci sešli herci a tvůrci listopadových premiér Městských divadel pražských. První premiérou sezony bude 9. listopadu v Divadle Rokoko konverzační komedie A voda stoupá. O týden později, 16. listopadu, proběhne v Divadle ABC premiéra Markéty Lazarové. Obě inscenace spojuje netradiční scéna, v Divadle Rokoko bude na jevišti pršet, v Divadle ABC diváci uvidí oheň a také neobvyklé využití materiálu zvaného gumodrť.

Divadla ABC a Rokoko ovládnou živly
Foto: red
Popisek: Městská divadla pražská

Autorem hry A voda stoupá byl muž mnoha profesí Peter Ustinov. Dramaturg Jiří Janků vyprávěl o jeho přátelství s Janem Werichem, který usiloval o uvedení Ustinových her na prknech divadla ABC, ale z politických důvodů se mu to nepovedlo. Podle Jiřího Janků je přesah hry nadčasový a pro českou společnost je nyní platnější, než v době, kdy byla napsána. Režisér Ondřej Zajíc oceňuje obratnost, s jakou Peter Ustinov zachází s jazykem, ale také to, že nabízí vyrovnané herecké příležitosti. „Městská divadla pražská jsou herecké divadlo a pro mě velkou předností této hry je, že je tam osm úkolů a jsou vyrovnané,“ dodává.

Z řad herců se na tiskové konferenci sešli Jiří Klem, Máša Málková a Pavel Juřica, kteří představují bohatou rodinu D´Urtových. Ta podle Ondřeje Zajíce ztělesňuje vyostřený generační konflikt, jaký v v žádné hře ještě neměl. Herci se shodli na tom, že konverzační komedie je těžká disciplína a je umění ji zvládnout. Pavel Juřica také prozradil, jaké to je hrát celou druhou polovinu v dešti: „Zpočátku byla voda překážkou, protože když vám začne kapat na hlavu, tak začínáte zapomínat text. Postupně se s tím sžíváme.“

O Markétě Lazarové promluvila nejprve dramaturgyně Věra Mašková, která zdůraznila, že román nese silné existenciální téma. „Snažíme se, aby naše inscenace byla inscenací velkého lidského příběhu, velkého dramatu, ve formě jsme se inspirovali dalším velkým českým divadelníkem E. F. Burianem a jeho obrazivým divadlem,“ vysvětluje dramaturgyně. Režisér Pavel Khek již od začátku zkoušení klade důraz na pohyb: „Akcentace lidského těla je na každé stránce Vančurova textu, on se na lidi dívá pohledem kamery a sleduje projevy těla. My se snažíme některé věci pouze nevyprávět slovy, ale snažíme se je procítit a udělat pohybem.“

Tvůrci se nemohou vyhnout srovnání s filmovým zpracováním Markéty Lazarové a inscenaci chápou jako poctu panu Vláčilovi. Představitelka titulní role Veronika Kubařová si však film záměrně během zkoušení nepouštěla, inspirovala se hlavně knihou a dodává: „Není to jenom tragédie, z příběhu vychází i poselství.“ S tím souhlasí i její herecký partner Tomáš Novotný, který se ujme role Mikoláše.

Vančurův nejznámější román patří dnes už mezi klasická díla české literatury, Městská divadla pražská tak jeho uvedením navazují na jednu ze svých stěžejních dramaturgických linií – na linii velkých příběhů. Oproti tomu brilantní anglická konverzační komedie A voda stoupá je parafrází biblického příběhu o potopě světa a tematicky navazuje na inscenace Městských divadel pražských, které se věnují povrchnosti mezilidských vztahů a konzumnosti dnešní společnosti.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ÚOHS: „Sektoroví“ zadavatelé musí vypořádat námitky i u podlimitních sektorových veřejných zakázek

22:27 ÚOHS: „Sektoroví“ zadavatelé musí vypořádat námitky i u podlimitních sektorových veřejných zakázek

Krajský soud v Brně potvrdil rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle kterého je „se…