Dlouhodobě nejméně tragický měsíc pro děti? Možná překvapivě září!

04.09.2017 15:36

V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. V posledních jedenácti letech nejčastěji umíraly jako pasažéři v osobních automobilech. Češi začali brát vážně používání dětských autosedaček, zdaleka ne všichni dětští cyklisté ale mají na hlavě přilbu.

Dlouhodobě nejméně tragický měsíc pro děti? Možná překvapivě září!
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. Nejhorší situace byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 našich nejmenších, naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013 – celkem 8. V roce 2016 zemřelo 13 a během prvních sedmi měsíců letošního roku 5 dětí.

Za posledních 11 let bylo usmrceno 181 dětí

V letech 2006-2016 zemřelo při nehodách 181 dětí. Z toho bylo:

  • 97 spolujezdců v osobních automobilech
  • 58 chodců
  • 20 cyklistů
  • 2 cestující na motocyklu
  • 1 řidič osobního automobilu
  • 1 spolujezdec v nákladním automobilu
  • 1 spolujezdec v traktoru
  • 1 cestující v autobusu

Ze statistik současně vyplývá, že nejnebezpečnějšími jsou pro děti letní prázdniny. V uvedeném období zemřelo 29 procent všech dětských obětí dopravních nehod. Po devíti procentech si připsaly měsíce říjen a listopad, po osmi duben a červen. „Naopak jednoznačně nejbezpečnějším je pro děti do 15 let první měsíc školního roku, tedy září. Za uplynulých 11 let během něho přišla o život dvacetina všech dětí usmrcených na silnici. Tradičně vysoká míra pozornosti věnovaná bezpečnosti dětí na silnici sehrává svou pozitivní roli,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Používání dětských zádržných systémů na vzestupu

Téměř pětina dětských pasažérů usmrcených v letech 2012-2015 nebyla řádně připoutána. Situace se však zlepšuje. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 – ročně shodně po šesti, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy. Loni pak zemřelo všech osm dětí při přepravě za využití dětského zádržného systému.

Děti jako viníci dopravních nehod

V letech 2008-2016 zavinily děti celkem 4062 dopravních nehod jako chodci a 2237 jako cyklisté. Jejich následkem zemřelo 10 dětských chodců a 4 cyklisté. Problémem zůstává velký počet dětských cyklistů, kteří se neztotožnili s povinností nosit přilbu. V letech 2009-2016 zemřelo 9 nejmenších cyklistů, z toho 4 bez přilby. V loňském roce zemřel jeden mladý cyklista, byť s přilbou na hlavě. Nicméně dalších 20 dětí bylo zraněno těžce, 4 z nich bez přilby. Podobně tomu bylo i u lehce zraněných dětských bicyklistů, kdy z 246 nepoužilo přilbu 108. „Při dopravní výchově na školách a také v rámci preventivního projektu Na kole jen s přilbou je dětem i jejich rodičům vysvětlováno, že jízda bez přilby může být nebezpečná. Ovšem v konečném důsledku jsou to právě rodiče, kteří jsou pro ně každodenním vzorem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik bude brát nastupující generace problematiku bezpečnosti na silnicích vážně,“ uzavírá Roman Budský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…